سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 06.12.2021, 14:25

ابعاد معامله تسلیحاتی ترکیه و اوکراین بیش از آن چیزی است که فاش شده

ترکیه به طور قابل توجهی بیش از آنچه پیشتر فاش شده، پهپادهای مسلحی را که روسیه از آنها انتقاد می‌کند، به اوکراین فروخته و توافق‌های بیشتری هم میان کی‌یف و آنکارا در راه است.

به گزارش ایسنا، به نوشته شبکه خبری بلومبرگ، پهپادهای “بیرقدار تی.بی.۲” ترکیه که برای نخستین بار در اکتبر سال جاری میلادی و برای تخریب و انهدام توپخانه متحرک در دونباس اوکراین به کار گرفته شد، بخشی از روابط نظامی بین آنکارا و کی‌یف هستند.

به گفته چند تن از مقام‌ها و مدیر اجرایی یک کمپانی دفاعی ترکیه، کارخانه تسلیحات سازی “Bayka” در استانبول ده‌ها فروند پهپاد را به همراه پایگاه‌های کنترل و موشک به اوکراین از ۲۰۱۹ فروخته است. سفارش برای خرید دست کم ده‌ها پهپاد در جریان است.

این توافق‌های دفاعی در حالی انجام شده که تنش‌های بین غرب و شرق دچار پیچیدگی‌هایی شده است. آمریکا به متحدان اروپایی خود هشدار داده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حال استقرار سربازان در مرز اوکراین است تا خود را برای نبردی آماده کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا همین روز پنجشنبه به همتای روس خود سرگئی لاوروف درباره پیامدهای جدی در صورت وقوع حمله روسیه به اوکراین هشدار داد اما کرملین آماده سازی برای چنین برنامه‌ای را رد کرد و گفت: خطر جدی از سوی اوکراین برای حمله به جدایی طلبان شرق اوکراین وجود دارد؛ اتهامی که دولت کی‌یف آن را رد کرده است.

پهپادهای فروخته شده به اوکراین همچنین باعث خشم روسیه شده و روابط بین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و پوتین سردتر شده است. این درحالیست که دو طرف به دنبال مدیریت منافع خود در لیبی، سوریه و قفقاز هستند.

پوتین در تماس تلفنی روز جمعه خود با اردوغان، استقرار تحریک‌آمیز پهپادهای مسلح توسط اوکراین را محکوم کرد. در تماس تلفنی ۱۹ نوامبر نیز لاوروف به مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود هشدار داد که نگرانی مسکو را درباره نظامی کردن اوکراین به شدت جدی بگیرد.

اوکراین پهپادها و مشارکت ترکیه را حیاتی می‌داند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۹ حداقل پنج بار با اردوغان دیدار کرده است. آنها یک ساختار رسمی برای روابط با حضور وزرای خارجه و دفاع خود ایجاد کرده‌اند و ترکیه به پلتفرم کریمه که به تازگی توسط کی‌یف و با هدف لغو نهایی الحاق این شبه جزیره به روسیه راه‌اندازی شده، پیوسته است.

به گفته یکی از مقام‌های ارشد دولت آنکارا، توافق‌های بیشتری در حال انجام است، از جمله برای ترکیه به منظور ساخت مشترک راکت‌های پرتاب فضایی مشابه “زنیت-۲” اوکراین. این پرتابه‌ها می‌تواند به ترکیه برای ساخت موشک‌های بالستیک کمک کنند.

ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو مخالفت‌های ائتلاف را درباره خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه رد کرده است؛ آنکارا همچنین کنترل تنگه‌های داردانل و بوسفور را نیز در اختیار دارد که این مساله هم به یگان دریای سیاه روسیه اجازه می‌دهد تا به راحتی وارد مدیترانه شده و هم به نیروی دریایی آمریکا اجازه دسترسی به دریای سیاه را می‌دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024