پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 04.12.2021, 23:20

رسانه‌های ترکیه: طرح «ترور» اردوغان خنثی شد

رسانه‌های ترکیه از کشف بمب تعبیه شده در زیر خودروی پلیس محافظ تجمع سخنرانی رئیس‌جمهوری ترکیه خبر داد.

روزنامه «یئنی شفق» می‌نویسد قرار بود این بمب در نزدیکی محل سخنرانی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه منفجر شود.

روزنامه حریت نیز گزارش داده که طرح ترور اردوغان با انفجار بمب درست لحظاتی قبل از آغاز سخنرانی وی در شهر «سیرت» کشف و خنثی شد. این گزارش می‌گوید بعد از کشف بمب در زیر یک خودروی پلیس، تحقیقات برای یافتن عاملان طرح ترور آغاز شد.

خودروی بمب‌گذاری شده، ماشین شخصی یک پلیس بوده که ماموریت داشت برای محافطت از سخنرانی اردوغان، از شهر نوسابین در نزدیکی مرز سوریه به شهر سیرت برود. شهر سیرت در جنوب شرقی ترکیه قرار دارد.

این مامور پلیس اما پیش از حرکت در بررسی خودروی خود متوجه نصب یک بمب در زیر خودرو می‌شود. این مامور به سرعت پلیس و نیروهای امنیتی نوسابین را در جریان قرار می‌دهد و بمب تصب‌شده به سرعت خنثی می‌شود.

حمزه داغ، معاون رئیس حزب حاکم «عدالت و توسعه» نیز به «سی‌ان‌ان ترک» گفته است که «تروریست‌ها» در صدد ایجاد اغتشاش در کشور بوده‌اند.

معمولا عملیات تروریستی در ترکیه به گروه داعش یا شبه‌نظامیان کرد جدایی‌طلب نسبت داده می‌شود، اما طرفداران فتح‌الله گولن، یکی از رهبران مذهبی ترکیه در آمریکا نیز هم از طرف حزب حاکم و هم احزاب مخالف متهم به طرح کودتا علیه دولت در سال ۲۰۱۶ هستند. این کودتا که منجر به کشته شدن ۲۵۰ نفر شد، ناکام ماند و در پی آن هزاران نظامی، نیروهای پلیس و دولتی متهم به ارتباط به گرون گولن بازداشت یا از کار اخراج شدند.

دولت ترکیه بارها اعلام کرده که هواداران گولن در دستگاه‌های مختلف، از جمله پلیس نفوذ کرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024