شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 04.12.2021, 13:14

عبور دلار از ۳۰ هزار تومان؛ «پس‌لرز‌ه‌ ناکامی» مذاکرات وین

برخی وب‌سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی که نرخ روزانه دلار در ایران را گزارش می‌دهند، خبر داده‌اند که پس از انتشار گزارش‌هایی از ناکام ماندن مذاکرات احیای برجام در وین، نرخ دلار در بازار امروز تهران به سی هزار و ۲۷۰ تومان رسیده است.

به گزارش رادیو فردا، قیمت سکه هم در بازار تهران به ۱۳ میلیون تومان رسیده است و محمد‌ کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا تهران، به وب‌سایت تجارت نیوز گفته است: «قیمت دلار در بازار امروز رکورد ۱۴ ماهه خود را شکست و به دنبال آن سکه به سقف ۱۴ ماهه خود رسید.»

خبرگزاری دولتی ایرنا اما در واکنش به افزایش نرخ دلار نوشته است بدبینی به نتیجه مذاکرات «خطی است که دشمنان طراحی کرده‌اند» و خواستار دخالت دولت برای متعادل کردن بازار شد.

هنوز معلوم نیست نرخ دلار در ایران تا چه میزان رشد خود را ادامه دهد، اما مهرماه پارسال بهای دلار تا ۳۲ هزار تومان نیز اوج گرفت. همان زمان بانک مرکزی با تزریق هنگفت دلار به بازار، توانست تا اردیبهشت امسال این رقم را به زیر ۲۱ هزار تومان برساند.

دور هفتم مذاکرات احیای برجام در وین روز جمعه به پایان رسید. ایران در این دور از مذاکرات دو پیش‌نویس ارائه داد که از سوی کشورهای غربی زیاده‌روی و غیرقابل قبول توصیف شده است.

هنوز مشخص نیست که دور هشتم مذاکرات وین چه زمانی برگزار خواهد شد، ولی دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که اگر ایران از خود انعطاف لازم در مذاکرات نشان ندهد، این مذاکرات شکست خواهد خورد.

افزایش پیوسته نرخ دلار و کاهش ارزش پول ایران در حالی در جریان است که نرخ تورم در کشور از ۵۰ درصد نیز گذشته و قدرت خرید مردم روزبه‌روز کمتر می‌شود.

بر اساس آمارهای رسمی، بانک مرکزی در سال گذشته ۱۱ میلیارد دلار ارز به نرخ رسمی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده که معادل یک‌سوم کل واردات کشور بوده است، اما نرخ تورم کماکان صعودی است.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری اسلامی، روز ۲۵ مهر از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد کشور خواسته بود جلوی رشد نرخ ارز و افت ارزش ریال را بگیرند، موضوعی که کارشناسان می‌گویند دستوری نیست و سازوکار خاص خود را دارد.

در ماه‌های گذشته سناریوهای بدبینانه‌ای درباره آینده نرخ دلار در صورت شکست مذکرات هسته‌ای و ادامه تحریم‌های آمریکا منتشر شده است. از جمله بر اساس گزارش کارشناسی از سازمان برنامه و بودجه دولت حسن روحانی، تا سال ۲۰۲۶ در صورت ادامه تحریم‌ها، نرخ دلار به ۲۸۴ هزار تومان اوج خواهد گرفت و متوسط تورم سالانه نیز ۵۴ درصد خواهد بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024