پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 03.12.2021, 10:46

ماجرای مدرس و وثوق‌الدوله / احمد زیدآبادی

وثوق‌الدوله در تاریخ معاصر ایران به عنوان عامل اصلی انعقاد قرارداد ۱۰۱۰ شناخته می‌شود قراردادی که مخالفانش آن را سبب سلطۀ بریتانیا بر مقدرات ایران تفسیر می‌کردند.

سید حسن مدرس اصفهانی در رأس مخالفان قرارداد بود و برای ابطال آن بی‌وقفه علیه وثوق‌الدوله و دولت او جنگید و سرانجام موفق شد.

وثوق‌الدوله پس از ابطال قرارداد از نخست وزیری معزول و برای تحصیل راهی فرنگ شد. او چند سال بعد به ایران بازگشت و در انتخابات پارلمانی به نمایندگی رسید. پیش از بحث رأی اعتماد به وثوق‌الدوله، او از سوی مستشارالممالک به عنوان وزیر عدلیه به مجلس معرفی شد. دکتر محمد مصدق به مخالفت با معرفی وثوق‌الدوله برخاست و نطقی شدیداللحن علیه او ایراد کرد. در مقابل، سید حسن مدرس در مقام مدافع وثوق‌الدوله برای تصدی پست وزارت عدلیه به ایراد نطقی تاریخی مبادرت کرد.

اگر نمایندگان تمام دوره‌های مجلس شورای اسلامی که بی‌دلیل نام مدرس ورد زبانشان شده است، فقط همین یک نطق او را  سرلوحۀ کار خود قرار داده بودند، کار ملک‌داری در این مملکت به قحط‌الرجال نمی‌رسید!

مدرس در آن نطق، ضمن تشریح مبارزۀ بی‌امان خود علیه قرارداد ۱۰۱۰ و مقابلۀ شدید با وثوق‌الدوله، سخنی بدین مضمون دارد که اگر قرار به حذف رجال سیاسی ایران از گردونۀ حکمرانی باشد دیگر چه کسی برای کشور باقی می‌ماند؟ با روند حذف هیچکس باقی نخواهد ماند نه مصدق‌السلطنه‌ای نه قوام‌السلطنه‌ای، نه ذکاءالملکی، نه مستشارالدوله‌ای، نه مستشارالممالکی و نه وثوق‌الدوله‌ای....

از نگاه من مدرس شجاع‌ترین رجل سیاسی معاصر ایران بوده است. از این جهت، همتایی برای او نمی‌توان شناخت، اما این رجل استخواندار ملی پس از انقلاب سال ۵۷ به مظلوم‌ترین چهرۀ سیاسی معاصر نیز تبدیل شده است. دلیل این مظلومیت تحریف نوع نگاه و عملکرد سیاسی مدرس از طرف برخی نیروهای متحجر مذهبی است که این نیز به نوبۀ خود سبب هجمۀ برخی افراد غیرمذهبی ناآشنا به تاریخ معاصر ایران به او، از موضعی متضاد شده است!

چه دقیق نقل کرده است مرحوم دکتر شریعتی که:
“برای کوبیدن یک حقیقت خوب به آن حمله نکنید، بد از آن دفاع کنید.”

ای کاش زمامداران کشور ما با این نوع عملکردشان که هیچ شباهتی به عملکرد سید حسن مدرس ندارد، دست از سر او برمی‌داشتند تا نسل‌های جدید به صرفِ اینکه او عمامه‌ای به سر داشته است، نخوانده و ندانسته، او را آماج حملاتِ بی‌مبنای خود قرار نمی‌دادند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024