پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 26.11.2021, 21:34

توافق آذربایجان و ارمنستان برای تعیین حدود مرزهای سرزمینی خود

رهبران آذربایجان و ارمنستان پس از اتمام دیدار سه جانبه امروز خود در سوچی در یک بیانیه مشترکی اعلام کردند شروع به تعیین حدود مرزهای سرزمینی خود می‌کنند.

متن کامل بیانیه مشترک الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان پس از مذاکرات سه جانبه امروز جمعه در سوچی به امضا رسیده است.

متن بیانیه مشترک که توسط بخش فارسی گروه خبری «ای‌ان‌تی» ترجمه شده، به شرح زیر است:

«ما، الهام علی‌اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، نیکول پاشینیان نخست وزیر جمهوری ارمنستان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ [۵ آذر ۱۴۰۰] در سوچی دیدار کردیم و در مورد آتش بس کامل در مناقشه قره باغ به توافق رسیدیم. ما در مورد اجرای بیانیه ۹ نوامبر [در آذربایجان ۱۰ نوامبر] ۲۰۲۰ و همچنین بیانیه ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ در مورد گشایش کلیه روابط حمل و نقل و اقتصادی در منطقه گفتگو کردیم.

ما بر تعهد خود به اجرای مداوم و برگشت ناپذیر تمامی موارد بیانیه های ۹ نوامبر ۲۰۲۰ و ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ به منظور تضمین ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی قفقاز جنوبی تاکید کردیم. ما توافق کردیم که تلاش های مشترک را برای حل و فصل وظایف باقی مانده ناشی از بیانیه های ۹ نوامبر ۲۰۲۰ و ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ در اسرع وقت تسریع کنیم.

ما به نقش مهم نیروهای حافظ صلح روسیه در تثبیت اوضاع در منطقه و تضمین امنیت اشاره کردیم.

تصمیم گرفتیم برای افزایش سطح ثبات و امنیت در مرز آذربایجان و ارمنستان گام برداریم و کمیسیون دوجانبه تعیین حدود مرزهای کشوری بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان را با حمایت مشورتی فدراسیون روسیه بنا به درخواست طرفین، تشکیل دهیم و مرزها را مشخص کنیم.

ما از کار گروه کاری سه جانبه که بر اساس بیانیه ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ به ریاست معاونان نخست وزیر جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان و معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه تشکیل شده بود، قدردانی کردیم. ما برای باز کردن هر چه زودتر همه ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل در منطقه. به لزوم راه اندازی پروژه های خاص برای گشایش ظرفیت های اقتصادی منطقه اشاره کردیم.

فدراسیون روسیه به ارائه تمام حمایت های لازم در راستای منافع عادی سازی روابط بین جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان، ایجاد فضای اعتماد بین مردم آذربایجان و ارمنستان و همچنین تمام حمایت های لازم به نفع برقراری روابط عادی همسایگی در منطقه ادامه خواهد داد.»

پاشینیان اعلام کرد که برای گفتگوهای صلح با آذربایجان آماده است

نخست وزیر ارمنستان روز جمعه ۵ آذر در دیدار با علی‌اف و پوتین در سوچی، اعلام کرد ارمنستان علاقمند به گفتگوهای صلح با آذربایجان است.

به گزارش تاس، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در سوچی، اعلام کرد ارمنستان علاقمند به گفتگوهای صلح با آذربایجان است.

پاشینیان گفت: “من فکر می کنم … مسائل زیادی وجود دارد که باید در قالب دیدارهای دوجانبه و سه جانبه مورد بحث و بررسی قرار گیرد. تماس‌های مستقیم بین مقامات ارمنستان و آذربایجان نیز برنامه‌ریزی شده است.”

نخست‌وزیر ارمنستان همچنین خاطرنشان کرد که در نشست سوچی تصمیمات ملموسی در ایروان و باکو برای برقراری ثبات در منطقه اتخاذ شد.

او گفت: «نکته اصلی این است که امروز ما توانسته‌ایم تصمیمات ملموس یا تا حد امکان برای برقراری ثبات در قفقاز جنوبی بگیریم، زیرا صلح، ثبات و امنیت مردم مسئولیت ماست.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024