جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 26.11.2021, 18:00

سقوط ۱۰ درصدی قیمت نفت در پی شیوع سویه جدید کرونا

پس از انتشار گزارش‌هایی درباره شیوع سویه «بسیار خطرناک و به شدت جهش یافته» ویروس کرونا در آفریقا و رسیدن آن به اروپا و حتی اسرائیل، قیمت نفت در بازارهای جهانی در روز جمعه ۵ آذرماه حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.

به گزارش رادیو فردا، قیمت شاخص نفت برنت روز جمعه به زیر ۷۵ دلار رسید. قیمت نفت ماه گذشته به ۸۶ دلار نیز صعود کرده بود. اکنون قیمت نفت به کمترین سطح طی بیش از دو ماه گذشته رسیده و معلوم نیست افت قیمت نفت تا کجا ادامه داشته باشد.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا، پنج‌شنبه شب ابراز نگرانی کرد که شاید تمامی انواع واکسن‌های موجود قادر به رویارویی با سویه تازه ویروس کرونا نباشند.

از طرفی طی روزهای گذشته آمریکا، بریتانیا و چند کشور آسیایی مصرف‌کننده عمده نفت جهان توافق کرده بودند که ده‌ها میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خود را آزاد کنند تا قیمت نفت کاهش یابد، اما این تصمیم در چند روز گذشته تاثیر چندانی بر قیمت‌ها نگذاشته بود.

هنوز چین، بعنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان تصمیم خود برای آزادسازی ذخایر نفتی را اعلام نکرده است. طی ماه‌های گذشته این کشور در چند نوبت ذخایر نفتی را آزاد کرده بود و اگر چین برای آزادسازی ذخایر بیشتر نفت تصمیم بگیرد، احتمالا شتاب افت قیمت نفت بیشتر خواهد شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که این نگرانی وجود دارد که دوباره عرضه جهانی نفت از مصرف آن در سه ماهه ابتدایی سال آینده میلادی پیشی بگیرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024