شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 24.10.2021, 9:26

انتقاد عفو بین‌الملل از بسته شدن مرزها کشورهای همسایه افغانستان

رادیو فردا: سازمان عفو بین‌الملل از کشورهای همسایه افغانستان مانند پاکستان و ایران و همچنین برخی کشورهای اروپایی که مرز خود را به روی پناه‌جویان افغان بسته‌اند، انتقاد کرده است.

این سازمان گفته است مهاجران افغان زندگی‌شان در افغانستان در خطر است و اسناد قانونی برای سفر ندارند ولی با مرزهای بسته در کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه مواجه شده‌اند.

در گزارش این سازمان همچنین به وضعیت ۳۲ نفر از پناهجویان افغان که در مرز لهستان و بلاروس گرفتار شده‌اند، اشاره شده و وضعیت آنها «خیلی ناگوار» توصیف شده است. ۱۷ نفر از این افراد که تلاش می‌کردند از سیم خاردار در منطقه مرزی لهستان عبور کنند، بازداشت شده و به بلاروس بازگردانده شده‌اند. 

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، روز ۲۰ مهرماه، از مهاجران افغان خواست به مرز ایران مراجعه نکنند و «امکان پذیرش مهاجران» کم است. او تاکید کرد که مهاجران افغانی که به سمت مرز ایران می‌آیند، توسط نیروی انتظامی ایران بازگردانده می‌شوند.

بستن مرز کشورهای همسایه روی مهاجران افغان در حالی ادامه دارد که سازمان ملل روز جمعه پنجم شهریور هشدار داد که احتمال دارد تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود نیم میلیون پناهجوی دیگر از افغانستان مهاجرت کنند.

از آغاز سال جاری میلادی به دلیل تشدید جنگ در افغانستان حداقل ۵۶۰ هزار نفر دیگر در داخل این کشور آواره شده‌اند. به این رقم را باید ۲.۹ میلیون آواره دیگر را افزود که تا پایان سال ۲۰۲۰ در افغانستان سرشماری شده بودند. حدود ۸۰ درصد از جمعیتی که در سال جاری میلادی آواره شده‌اند، زنان و کودکان هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024