پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 24.10.2021, 9:55

رایزنی تایوان و آمریکا پیرامون مشارکت در سازمان ملل

درست چند روز مانده به سخنرانی رئیس جمهور چین به مناسبت پنجاهمین سالروز الحاق این کشور به سازمان ملل، مقامات تایوان و آمریکا درباره چگونگی مشارکت “واقعی و معنی‌دار” تایوان در این نهاد جهانی مذاکره کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تایوان با استفاده از نام رسمی خود یعنی “جمهوری چین” تا ۲۵ اکتبر سال ۱۹۷۱ میلادی کرسی چین در سازمان ملل را در اختیار داشت. پس از آن تایوان به عنوان نماینده چین به نفع جمهوری خلق چین که در جنگ داخلی سال ۱۹۴۹ میلادی پیروز شده بود و دولت جمهوری چین را مجبور کرده بود تا به این جزیره فرار کند، در جریان یک رای‌گیری از سازمان ملل حذف شد.

چین تاکید دارد که تایوان یکی از استان‌های این کشور است و بنابراین تنها خودش حق دارد در عرصه بین‌المللی نماینده تایوان باشد. این در حالی است که دولت دموکراتیک تایوان می‌گوید که تنها خودش از این حق برخوردار است.

وزارت امور خارجه آمریکا اواخر روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: مقامات آمریکا و تایوان روز جمعه به صورت مجازی با یکدیگر دیدار کرده و درباره حمایت از توانایی تایوان در مشارکت واقعی و معنادار در سازمان ملل مذاکره کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: مقامات آمریکایی بار دیگر بر تعهد واشنگتن به مشارکت واقعی و معنادار تایوان در سازمان بهداشت جهانی و کنوانسیون سازمان ملل در مورد تغییر اقلیم تاکید کرده و درباره راه‌هایی برای تاکید بر توانایی تایوان برای مشارکت در تلاش‌ها درخصوص طیف وسیعی از مسائل مذاکره کردند. 

در این بیانیه آمده است: شرکت‌کنندگان در این مذاکره شامل “هوگو یون” معاونت سازمان‌های بین‌المللی در وزارت امور خارجه آمریکا، “ریک واترز” معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور چین، تایوان و مغولستان، و وانگ لیانگ-یو، معاون سفیر دوفاکتوی تایوان در واشنگتن بودند.

وزارت امور خارجه تایوان از آمریکا به خاطر “حمایت قاطعانه‌اش” تشکر کرد.

شی جینپینگ، رئیس جمهور چین قرار است روز دوشنبه به مناسبت پنجاهمین سالروز آنچه که پکن آن را احیای کرسی قانونی‌اش در سازمان ملل می‌داند، سخنرانی کند.

تایوان به خاطر عدم دسترسی کاملش به سازمان بهداشت جهانی در دوران پاندمی کرونا بسیار خشمگین شده است، اگرچه چین و سازمان بهداشت جهانی هر دو تاکید دارند که تایوان کمک‌های لازم را دریافت کرده است.

پکن، فشارهای سیاسی و نظامی را برای مجبور کردن تایوان به قبول حکومت چین افزایش داده است. اما تایوان تاکید دارد که یک کشور مستقل است و اگر چین حمله کند، از خودش دفاع خواهد کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024