شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 23.10.2021, 10:49

آمریکا از اسرائیل برای تروریستی اعلام کردن نهادهای فلسطینی توضیح خواست

رادیو فردا: دولت جو بایدن از اسرائیل خواست تا در مورد «تروریستی» اعلام کردن شش نهاد مدنی فلسطینی «توضیح» بدهد و همزمان از طرح پیش ‌روی اسرائیل برای گسترش شهرک‌های یهودی کرانه باختری ابراز «نگرانی» کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه، ۳۰ مهر، گفت واشینگتن از اسرائیل خواهان «توضیح» است تا بداند چرا نهادهای مدنی فلسطینی به عنوان سازمان‌ تروریستی معرفی شده‌اند.

وی گفت که آمریکا از تصمیم اسرائیل بی‌اطلاع بوده و مقامات اسرائیلی آن را با واشینگتن در میان نگذاشته بودند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز جمعه شش نهاد مدنی فلسطینی را با عنوان «حمایت از سازمان تروریستی جبهه خلقی فلسطین» در سیاهه تروریستی قرار داد و دستور مصادره اموال و دارایی‌های آن‌ها را صادر کرد.

آقای گانتز در بیانیه‌ای گفت که کشورش به تلاش برای «هدف قرار دادن تروریست‌ها و زیرساخت‌ها در هر مکانی ادامه خواهد داد».

وزارت دادگستری اسرائیل بر اساس تحقیقات شین‌بت، سازمان امنیت داخلی، اسناد «تروریستی» نامیدن این شش نهاد فلسطینی را تهیه و آن را برای امضا به وزارت دفاع ارائه کرده بود. غیر از تعطیلی دفاتر این نهادها و ضبط اموال، احتمال بازداشت کارکنان آنها و یا جرم بودن هر نوع حمایت از آنها نیز مطرح است.

به نوشته وب‌سایت وای‌نت، ساعاتی بعد از این تصمیم، نیروهای امنیتی اسرائیل شامگاه جمعه به شهرک جبل‌المکبر در شرق اورشلیم رفته و با تفتیش برخی ساختمان‌ها پنج تن از ساکنان را به ظن ارتباط با سازمان جبهه خلقی فلسطین دستگیر کردند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، وزارت خارجه این کشور تصمیم خود را تنها به آگاهی برخی از کشورهای عمده در اروپای غربی رسانده بود، زیرا نهادهای تحریم شده از سوی این کشورها تغذیه مالی می‌شدند.

بر اساس این گزارش‌ها، چند کشور اروپایی در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ بیش از ۲۰۰ میلیون یورو به این شش نهاد کمک مالی اعطا کرده‌اند. دولت‌های ایرلند، نروژ، اسپانیا، سوئیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا منابع مالی این نهادها بوده‌اند.

شش نهاد یادشده «الضمیر؛ وجدان دفاع از زندانیان و حقوق بشر»، «جنبش بین‌المللی دفاع از کودکان فلسطین»، «الحق»، «فدراسیون کمیته‌های کار کشاورزی»، «اتحادیه کمیته‌های زنان فلسطینی» و «مرکز تحقیق و توسعه بیسان» نام دارند.

فلسطینیان در واکنش گفته‌اند که دولت اسرائیل بر اساس «تحریکات» نهادهای «افراطی» اسرائیلی، مانع از کمک‌رسانی جامعه بین‌المللی، به‌ویژه کشورهای اروپای غربی، به نهادهای مدنی فلسطینی شده زیرا خواهان «نابودی» نهادهای مدنی فلسطینی است.

محمد الاشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردانی، در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست اقدام اسرائیل را محکوم کرده و مانع از اجرایی شدن آن شوند.

سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری بین‌المللی مانند دیدبان حقوق بشر و عفو بین‌الملل نیز از تصمیم اسرائیل انتقاد کردند.

اظهارات ند پرایس در مورد این‌که اسرائیل باید در این باره به آمریکا توضیح بدهد، ظاهرا نخستین انتقاد علنی دولت جو بایدن از دولت نفتالی بنت محسوب می‌شود.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل جمعه شب ارزیابی کرد که این رویداد «وقوع اولین رویارویی مستقیم» میان دولت بنت با آمریکا باشد.

ند پرایس در خصوص تصمیم قریب‌الوقوع اسرائیل در گسترش ساخت‌وسازها درکرانه باختری نیز گفت که آمریکا از این طرح‌ها که برای «عمق کرانه باختری» برنامه‌ریزی شده، «نگران» و خواهان «خودداری از اقدامات یک‌جانبه است».

آقای پرایس گفت که آمریکا خانه‌سازی‌های اسرائیلی در کرانه باختری را در شمار اقدامات یک‌جانبه و نگران‌کننده می‌داند.

شورای عالی برنامه‌ریزی اسرائیل خبر داده که طرح ساخت بیش از ۳۱۰۰ خانه در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری در روزهای آینده به تصویب خواهد رسید.

از بعد از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ که دولت وقت اسرائیل شهرک‌سازی‌ها را گسترش داد، طرح تازه اسرائیل اولین برنامه ساخت‌وساز در حدود ده ماه گذشته محسوب می‌شود.

ظاهرا اسرائیل قصد دارد به فلسطینیان نیز امکان دهد که ۱۳۰۰ خانه را در مناطق موسوم به «ج» در کرانه باختری بسازند؛ جایی که حدود نیم میلیون اسرائیلی در یهودی‌نشین‌های آن اسکان یافته‌اند



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024