شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 22.10.2021, 18:18

طالبان زمین‌های هزاره‌ها و شیعیان را مصادره می‌کند

دیده‌بان حقوق بشر جمعه ۲۲ اکتبر/ ۳۰ مهر در گزارشی اعلام کرد که طالبان در چندین ولایت افغانستان مردم را وادار به کوچ اجباری کرده‌ و زمین‌های آن‌ها را بین هواداران خود توزیع کرده‌اند.

به گزارش رادیو زمانه،  دیده‌بان حقوق بشر افزوده بسیاری از رانده‌شدگان از قوم هزاره‌ها و از شیعیان افغانستان‌اند. علاوه بر آنان، طالبان زمین‌های برخی از کارمندان دولت سابق را برای مجازات آنان مصادره کرده است.

اوایل اکتبر/ شهریور سال جاری شبه‌نظامیان طالبان صدها خانوار از شیعیان هزاره در ولایت هلمند در جنوب افغانستان را از روی زمین‌های خود راندند و آن‌ها را وادار به کوچ اجباری کردند. سپس گزارش‌هایی از مصادره زمین‌های شیعیان افغانستان در ولایت‌های دایکندی، قندهار و ارزگان نیز منتشر شد.

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر طالبان بعد از اشغال مجدد افغانستان در مرداد سال جاری از هزاره‌ها خواستند که در پنج ولایت یاد شده زمین‌هایشان را ترک کنند.  دست‌درازی و مصادره زمین‌ها و اموال شیعیان هزاره در پی این فراخوان آغاز شده است.

اخراج‌ها با توسل به زور و خشونت

یک مقام سیاسی سابق افغانستان در سازمان ملل متحد به دیده‌بان حقوق بشر گفته است ابلاغیه‌های طالبان به شیعیان هزاره در این ولایات را دیده است. طالبان به صاحبان زمین‌ها هشدار داده‌اند که اگر زمین‌هایشان را ترک نکنند، می‌بایست پیامدهای آن را تحمل کنند.

پاتریشیا گوسمن، مدیر مربوط به آسیا در دیده‌بان حقوق بشر گفته: «طالبان با به‌کارگیری و اعمال خشونت هزاره‌ها و دیگران را بر اساس قومیت یا عقاید سیاسی به اجبار بیرون می‌کنند تا [با مصادره و واگذاری اموال و زمین‌های آنان] به حامیانشان پاداش دهند.»

گوسمن در ادامه یادآوری کرد: «اخراج‌ها با توسل به زور و بدون طی کردن فرایند قانونی انجام می‌شود و به معنای سوءاستفاده از قدرت و با مجازات جمعی یکسان است.» 

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه این گزارش اعلام کرد که که افراد مسلح از قوم «کوشی» با همکاری نیروهای محلی طالبان در تلاش‌اند که ساکنان هزاره منطقه «قبت‌الاسلام» مزارشریف را مجبور به ترک خانه‌هایشان کنند. به این افراد فقط سه روز مهلت داده شده که خانه‌ها و زمین‌هایشان را ترک کنند. این اشخاص از سال‌های دهه ۱۹۷۰ تاکنون در این مناطق زندگی می‌کنند. 

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر طالبان به ۴۰۰ خانواده از ساکنان ولسوالی ناوه‌میش هلمند اطلاع داده‌اند که باید خانه و زمین‌هایشان را ترک کنند. به گفته همسایه‌های این رانده‌شدگان آن‌ها حتی فرصت نکردند وسایل خود را بردارند یا محصولات خود را برداشت کنند. شش نفر از این اشخاص که از حکم طالبان پیروی نکرده‌اند بازداشت شده‌اند. 

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر بیشترین مصادره‌ها در ۱۵ روستای ولایت‌های دایکندی و اُرُزگان اتفاق افتاده که طی آن دست‌کم دو هزار و ۸۰۰ نفر از هزاره‌ها از خانه‌ها یا از روی زمین‌هایشان اخراج شده‌اند.

در ولایت قندهار طالبان در اواسط سپتامبر/ شهریور سال جاری فقط سه روز به ساکنان یک مجتمع مسکونی متعلق به دولت فرصت دادند که محل‌های سکونتشان را ترک کنند. 

قوانین بین‌المللی اخراج اجباری را که به‌عنوان حذف دائم یا موقت افراد، خانواده‌ها یا جوامع خلاف میل آن‌ها از خانه یا زمین‌هایشان، بدون دسترسی به اشکال مناسب حمایت قانونی یا سایر موارد تعریف شده است، منع کرده است.

هزاره‌ها که عمدتاً پیرو مذهب شیعه هستند، در سال‌های دهه ۱۹۹۰ توسط نیروهای طالبان هدف کشتار جمعی قرار گرفتند، اما از ۱۰۰ سال به این طرف با تبعیض و سوء‌استفاده متوالی‌ دولت‌ها در افغانستان مواجه‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024