شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 22.10.2021, 12:59

نخست وزیر اسرائیل به پوتین: ما شما را دوست واقعی ملت یهود می‌دانیم

ایران اینترنشنال: نخست وزیر اسرائیل که برای گفت‌وگو درباره ایران و برخی موضوعات دیگر به روسیه رفته است، در ابتدای ورود به سوچی خطاب به رییس جمهوری روسیه گفت: ما در شما یک دوست واقعی یهود را می‌بینیم.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، روز جمعه ۳۰ مهرماه در یک سفر یک روزه وارد شهر ساحلی سوچی شد و برای اولین بار در این مقام با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه دیدار کرد.

دو طرف پیش از آغاز گفت‌وگوهای خصوصی خود، در برابر خبرنگاران حاضر شدند و بنت گفت که در مذاکراتش با پوتین از جمله درباره وضعیت سوریه و همچنین «تلاش‌ها برای توقف برنامه اتمی نظامی ایران» تبادل نظر خواهد کرد.

گفت‌وگوی رهبران روسیه و اسرائیل در حالی برگزار می‌شود که همزمان با عدم تمایل جمهوری اسلامی به بازگشت به مذاکرات وین، رفت‌وآمدهای دیپلماتیک در روزهای اخیر شتاب گرفته است.

قرار است روز جمعه رابرت مالی، نماینده ویژه رییس جمهوری آمریکا در امور ایران، در پاریس با نمایندگان سه کشور اروپایی عضو برجام دیدار و گفت‌وگو کند.

یک روز پیشتر نیز انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسئول پیگیری مذاکرات، در ریاض با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار کرد.

به گفته وزارت خارجه عربستان سعودی، دو طرف در این دیدار درباره برنامه هسته‌ای ایران و تلاش‌های جهانی برای جلوگیری از تخلف تهران از تعهدات بین‌المللی هسته‌ای گفت‌وگو کردند.

در دیدار روز جمعه پوتین و بنت، رییس جمهوری روسیه گفت که دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم در سوریه زمینه‌های مشترکی دارند.

پوتین همچنین بدون اشاره به نام کشوری خاص گفت مایل است با بنت درباره وضعیت منطقه خاورمیانه گفت‌وگو کند.

در چند سال اخیر حملات منسوب به اسرائیل علیه مواضع ایران در سوریه شدت یافته است. با این در هفته‌های گذشته مقام‌های اسرائیلی از طرح‌های جایگزین دیگری نیز سخن گفته‌اند.

از جمله آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی اسرائیل، روز پنجشنبه گفت در موضوع رویارویی مستقیم بین ایران اسرائیل فقط مساله زمان مطرح است و این زمان هم دور نیست.

ولادیمیر پوتین روابطی نزدیک با رهبران اسرائیل، از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین این کشور، داشته است.

او روز جمعه نیز ابراز امیدواری کرد که با وجود تغییر دولت در اسرائیل و اختلافات سیاسی در آن کشور، روابط روسیه و اسرائیل مستحکم بماند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024