سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 22.10.2021, 10:47

رافائل گروسی: قدرت‌های جهان ایران را محکوم کنند

ایران اینترنشنال: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که قدرت‌های جهانی باید جمهوری اسلامی را به دلیل جلوگیری از دسترسی بازرسان آژانس به مراکز هسته‌ای ایران محکوم کنند.

گروسی پنج‌شنبه در گفت‌وگو با اتاق فکر استیمسون با اشاره به اینکه مساله هسته‌ای ایران در «مقطعی سخت» قرار دارد گفت که در سفرش به آمریکا تلاش کرده که مقام‌های ایالات متحده را از فعالیت‌های آژانس در ارتباط با ایران با خبر کند و از نگرانی‌های و چالش‌های واشینگتن در برخورد با برنامه هسته‌ای ایران آگاه شود.

در همین حال، تلاش‌های دولت آمریکا و اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام ادامه دارد و در همین راستا رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برای بررسی نگرانی‌های مربوط به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی طی روزهای اخیر سفری را به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام داد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه این کشور، در دیدار با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در ریاض درباره برنامه هسته‌ای ایران و تلاش‌های جهانی برای جلوگیری از تخلف تهران از تعهدات بین‌المللی هسته‌ای، گفت‌وگو کردند.

وزیر خارجه سعودی و مورا همچنین درباره اهمیت تقویت همکاری‌های مشترک برای توقف حمایت‌های ایران از فعالیت‌های تروریستی در منطقه و جهان گفت‌وگو کردند.

این در حالی است که جمهوری‌خواهان در آمریکا نگران هستند دولت بایدن با هدف ترغیب ایران به بازگشت به مذاکرات احیای برجام، امتیازاتی را به جمهوری اسلامی بدهد.

واشینگتن فری‌بیکن روز پنج‌شنبه گزارش داد که ۳۳ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا تحقیق و تفحص از اقدام دولت بایدن در حذف گروه صنعتی ماموت از فهرست تحریم‌های آمریکا را آغاز کردند.

این نمایندگان در نامه خود از وزارت‌خانه‌های خارجه و خزانه‌داری آمریکا خواستند ثابت کنند که گروه ماموت در امور مربوط به برنامه‌موشکی ایران فعالیت نمی‌کند.

نمایندگان کنگره همچنین تحقیقات موازی دیگری را نیز درباره لغو برخی از تحریم‌های مربوط به بخش‌های بانکی و انرژی ایران در دست انجام دارند.

دولت بایدن در مقابل این نظر را رد می‌کند و تاکید دارد که حذف این شرکت‌ها از فهرست تحریم‌ها به مذاکرات برجام مربوط نیست و پس از بازنگری‌های درون سازمانی صورت گرفته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024