پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 21.10.2021, 12:32

افزایش آلودگی هوا در تبریز به دلیل استفاده زودهنگام از سوخت مازوت

همه ساله با شروع فصل سرما و افزایش مصرف گاز خانگی، نیروگاه برق تبریز دچار کمبود سوخت شده و به ناچار به استفاده از مازوت روی می‌آورد. امسال اما این اتفاق زودتر از موعد افتاد و نیروگاه تبریز از هم اکنون شروع به سوزاندن مازوت کرده است. این مسئله باعث افزایش آلودگی هوا در این شهر شده و اعتراض مردم و فعالان محیط زیست را در پی داشته است.

به گزارش دویچه وله، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی روز چهارشنبه ۲۸ مهر در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا، با تایید استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه تبریز گفت: «تصمیم‌گیری در این خصوص برعهده مدیریت کشوری است.» جواد رحمتی در این باره تصریح کرد: «فرصت‌های زیادی در این زمینه از دست رفته است که باید جبران شود و اگر نیروگاه تبریز قادر به اتخاذ تمهیدات لازم نیست دولت با ارائه تسهیلات این فرصت را ایجاد کند.»

به گفته معاون استاندار آذربایجان شرقی “پیگیری‌های لازم برای افزایش سهمیه گاز نیروگاه‌های استان از وزارت نفت انجام شده است”. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اذربایجان شرقی نیز در این جلسه تقصیرها را بر گردن نیروگاه تبریز انداخت و گفت: «نیروگاه تبریز با وجود پیگیری‌های متعدد، به دلایل مختلف تمهیدات لازم درخصوص استفاده از مازوت را فراهم نکرده است.»

حسن عباس نژاد در ادامه این نیروگاه را تهدید کرد که “درصورت عدم رعایت استانداردهای زیست‌محیطی توسط نیروگاه تبریز، این واحد به عنوان صنایع آلاینده معرفی می‌شود” و گفت سال گذشته نیز این اتفاق افتاده است. او اما توضیحی در این باره نداد که معرفی نیروگاه تبریز به عنوان صنایع آلاینده در سال گذشته، چه پیامد و نتیجه‌ای داشته و چرا با این حال این نیروگاه دوباره امسال حتی زودتر از موعد همیشگی اقدام به سوزاندن مازوت کرده است.

در جلسه‌ای که روز چهارشنبه برگزار شد، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی به عنوان نماینده نیروگاه تبریز حضور داشت. او تایید کرد که این نیروگاه بر خلاف سال‌های گذشته که مصرف مازوت از زمان پیک مصرف گاز در استان آغاز می‌شده، امسال طبق دستورالعمل وزارت نیرو از ۱۷ شهریور ماه استفاده از سوخت مازوت را آغاز کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت گفته بود که نیروگاه‌ها دچار کمبود سوخت مایع هستند و به همین دلیل وزارت نیرو در حال مذاکره با ترکمنستان برای واردات گاز است. مجید چگینی اما تصریح کرد که “اگر شرایط سخت شود به ناچار باید از سایر سوخت‌های مایع نیز در نیروگاه‌ها استفاده کرد”. زمستان گذشته، وزیر نفت وقت گفته بود “چاره‌ای جز مصرف سوخت مازوت نداریم”.

بیژن نامدار زنگنه تنها چاره استفاده کمتر از مازوت را صرفه جویی در مصرف برق و گاز دانسته بود. ایران سالانه بیش از ۲۰ میلیارد لیتر مازوت تولید می‌کند که تا آغاز سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵ میلیارد لیتر آن صادر می‌شد و بقیه در داخل کشور، خصوصا در نیروگاه‌های برقی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما سال گذشته میلادی فروش مازوت ایران دچار اختلال شد و مقامات این کشور می‌گویند که “به واسطه تحریم‌های بین‌المللی” کسی خریدار مازوت ایران نیست و باید “این مازوت‌ها را در شهرها” بسوزانند.

مازوت یا نفت کوره یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا، بنزین و نفت سفید بدست می‌آید و چون سیاه رنگ است به نام نفت سیاه نیز خوانده می‌شود. این ماده ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کوره‌ها، حمام‌ها، تنور نانوایی‌ها، موتور‌های دیزلی و برخی نیروگاه‌ها است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024