پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 20.10.2021, 22:11

وال‌ستریت ژورنال: ایران تا زمانی که به سلاح اتمی نرسد دست بردار نخواهد بود

«وال‌ستریت ژورنال» در مقاله‌ای با اشاره به «امیدهای واهی» دستگاه سیاست خارجی دولت آمریکا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و ادعای نادرست سازمان‌های اطلاعاتی مبنی بر فاصله زیاد ایران با ساخت بمب اتمی، عنوان کرد که هدف جمهوری اسلامی دستیابی به سلاح اتمی است و تا زمانی که به این هدف نرسد، متوقف نخواهد شد.

به گزارش العربیه، رائول مارک گرشت، عضو ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» و ری تکیه، عضو ارشد «شورای روابط خارجی»، در نوشته مشترکی که سه‌شنبه، ۱۹ اکتبر، در بخش «دیدگاه‌های» روزنامه «وال‌ستریت ژورنال» منتشر کردند، با این عنوان که دیگر هیچ مانع حقیقی در برابر بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد، دولت بایدن را «وحشت‌زده» و عملکرد آن را بیش از حد «قابل پیش‌بینی» دانستند.

نویسندگان این نوشته در ادامه با اشاره به فتوای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مبنی بر حرمت تولید و استفاده از بمب اتم، عنوان کرده‌اند که شمار زیادی از سیاستمداران غربی کارکرد این فتوا را باور کرده‌ و تصور می‌کنند یک فتوا می‌تواند از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند.

«وال‌ستریت ژورنال» افزوده است که قوانین مربوط به منع گسترش سلاح هسته‌ای و کنوانسیون‌های بین‌المللی برای تهران «بی‌معنی» است و این کشور به جامعه‌ای جهانی که توسط «دشمنانش» طراحی و مدیریت شده، ملحق نمی‌شود.

به گفته نویسندگان این مقاله، تهران پس از صرف میلیاردها دلار و همچنین تحمل موج شدیدی از تحریم‌های چندساله و نیز پس از مواجهه با ناآرامی‌ها اجتماعی، به دستاوردهای کنونی برنامه هسته‌ای خود اکتفا نکرده و بمب اتمی را در اولین فرصت ساخته و دستیابی به آن را توجیه خواهد کرد.

این گزارش در ادامه به فعالیت‌های ایران در منطقه و حمایت از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان وابسته به آن اشاره می‌کند و می‌افزاید، تهران برای ادامه مسیر خود در جهت مقابله با غرب، اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج، به جنگ‌افزارهای بیشتر، ارتشی قوی‌تر و نیروی هوایی پیشرفته نیاز خواهد داشت. اما با توجه به هزینه و انرژی بالا برای تأمین این جبهه، تهران ترجیح می‌دهد در زمره کشورهای دارای بمب اتم قرار بگیرد.

در بخش دیگری از این نوشته عنوان شده است: «تحریم‌ها به اقتصاد ایران لطمه زده است اما عطش تسلیحات هسته‌ای را برای تهران برطرف نکرده است. انقلابیون بانک‌دار نیستند. آن‌ها ارزیابی میزان هزینه و سود را انجام نمی‌دهند.»

گرشت و تکیه در ادامه به اقدامات اسرائیل در زمینه برنامه هسته‌ای تهران اشاره کرده و می‌گویند: «اسرائیل برای توقف برنامه‌ هسته‌ای ایران تاکنون بر خرابکاری و ترورهای هدفمند تکیه کرده است اما چنین اقداماتی مسیر هسته‌ای ایران را تغییر نمی‌دهد.»

نویسندگان این مقاله در پایان به دولت و کنگره آمریکا پیشنهاد داده است که با رهبری یک ائتلاف بین‌المللی، دسترسی به بازارهای آمریکا را برای کسانی که با ایران تجارت می‌کنند، محدود کند



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024