پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 20.10.2021, 20:08

روسیه: اگر طالبان می‌خواهد به رسمیت شناخته شود، به تعهداتش عمل کند

روسیه در جریان نشستی بین‌المللی درباره افغانستان که با حضور نمایندگانی از طالبان، چین، ایران، هند و پاکستان در مسکو برگزار شد، به طالبان اعلام کرد اگر می‌خواهد از طرف جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته شود به تعهدات حقوق بشری خود پایبند بماند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در جریان این نشست در روز چهارشنبه ۲۸ مهر از طالبان خواست اجازه استفاده از خاک افغانستان برای حمله به کشورهای ثالث، به ویژه همسایگان، را ندهد.

لاوروف در عین حال به «تلاش‌های دولت جدید افغانستان» برای تثبیت وضعیت نظامی سیاسی این کشور اشاره کرد و گفت: «ما تلاش‌های دولت موقت طالبان برای تثبیت وضعیت نظامی سیاسی و بهبود عملکرد دستگاه‌های دولتی افغانستان را مشاهده می‌کنیم، اما وضعیت افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان همچنان بی‌ثبات است و گروه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده تلاش می‌کنند با اقداماتی نظیر حملات اخیر علیه اماکن مذهبی افغانستان از این وضعیت به نفع خود استفاده کنند.»

او مشکلات اقتصادی و مالی شدید افغانستان و خودداری جامعه بین‌الملل از به رسمیت شناختن دولت طالبان را از جمله علت‌های اصلی بی‌ثباتی موجود در این کشور خواند و گفت در حال حاضر هیچ جایگزینی برای توازن فعلی قوا در افغانستان وجود ندارد.

دیپلمات ارشد روس همچنین تاکید کرد به رسمیت شناختن دولت طالبان فعلا در دستور کار مسکو نیست، اما روسیه تماس‌های خود با طالبان را ادامه می‌دهد.

لاوروف پیش از آغاز این نشست از جامعه بین‌الملل خواسته بود به منظور جلوگیری از ایجاد بحران انسانی و موج شدید مهاجرت افغان‌ها به کشورهای دیگر کمک‌های مالی در اختیار دولت کابل قرار دهد.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان نیز در حاشیه این نشست از سازمان ملل خواست کنفرانسی را به منظور جمع‌آوری کمک برای افغانستان برگزار کند.

او در عین حال تاکید کرد طالبان افغانستان اگر خواستار به رسمیت شناخته شدن هستند باید انتظارات جامعه جهانی را در رابطه با حقوق بشر برآورده کنند.

عبدالسلام حنفی، معاون نخست وزیر طالبان و سرپرست هیات اعزامی این گروه به نشست، در سخنرانی خود در مسکو به کشورهای جهان و منطقه و به‌ویژه به همسایه‌های افغانستان اطمینان داد وضع امنیتی این کشور قابل اطمینان است و برای کشورهای دور و نزدیک در افغانستان هیچ تهدیدی وجود ندارد.

او افزود: «ما به آوردن اصلاحات در ساختار امارت اسلامی متعهدیم اما این اصلاحات زمان‌بر خواهد بود.»

معاون نخست وزیر دولت طالبان همچنین مدعی شد دولت قبلی در فساد غرق بوده و آن‌ها میراث‌دار دولتی شده‌‌اند که به همسایه‌های خود بدهکار است.

همزمان، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد هیات طالبان به سرپرستی عبدالسلام حنفی در گفت‌وگو با وزیر خارجه روسیه «روابط مثبت» میان کابل و مسکو، ثبات منطقه و ساخت «آینده‌ای بهتر» برای افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

نشست مسکو نخستین اجلاس در نوع خود است که پس از به قدرت رسیدن طالبان و با حضور مقامات این گروه برگزار می‌شود.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024