شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 20.10.2021, 16:53

فشار گروه‌های نیابتی ایران برای تغییر نتایج انتخابات عراق

احزاب و گروه‌های تشکیل‌دهنده حشد الشعبی عراق وابسته به ایران با تظاهرات خیابانی و تجمع مقابل دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات، به فشار خود جهت تغییر نتایج انتخابات اخیر پارلمانی این کشور ادامه می‌دهند.

به گزارش العربیه، «کمیته هماهنگی گروه‌های شیعه»، شامگاه سه‌شنبه، ۱۹ اکتبر، با تکرار ادعای خود مبنی بر غیرشفاف‌بودن انتخابات، کمیسیون انتخابات عراق را مجددا به نقض بی‌طرفی متهم کرد.

این کمیته با رد گفت‌وگو با کمیسیون انتخابات، هر گونه توافق را مشروط به تغییر نتایج انتخابات دانست.

رسانه‌های وابسته به حشد الشعبی نیز به نقل از کمیته مذکور خواستار انتشار دلایل قانونی رد شکایات و اعتراضات از سوی کمیسیون انتخابات شدند.

در انتخابات اخیر پارلمانی عراق که دهم اکتبر برگزار شد، «ائتلاف صدر» بیش از ۷۰ کرسی در پارلمان کسب کرد و احزاب و شبه‌نظامیان وابسته به ایران با از دست‌دادن اکثریت پارلمانی خود، شکست سنگینی متحمل شدند.

در واکنش به این شرایط، جریان‌های وابسته به ایران مانند «ائتلاف فتح» به ریاست هادی العامری، «ائتلاف نیروهای دولت» به رهبری حیدر العبادی و «ائتلاف دولت قانون» به ریاست نوری المالکی به تشکیل «کمیته هماهنگی گروه‌های شیعه» با هدف تاثیر بر نتایج انتخابات اقدام کردند.

کمیسیون انتخابات عراق پیشتر با اعلام شفاف و سالم بودن روند انتخابات، اشاره کرد که از سوی بازندگان انتخابات تحت فشار شدیدی قرار دارد.

دولت مصطفی الکاظمی نیز بارها بر شفافیت انتخابات عراق تاکید کرده و همزمان اعتراض از طریق روش‌های قانونی را حق معترضان دانسته است.

با این وجود، وابستگان به ایران موسوم به «گروه‌های ولایی» با فشار بر مقامات و نهادهای برگزار کننده انتخابات، در تلاشند با تغییر در نتایج از حجم شکست خود بکاهند.

به‌رغم مشارکت بسیار کم شهروندان عراقی در انتخابات اخیر، ائتلاف فتح از نیروهای وابسته به ایران که در پارلمان پیشین عراق ۴۸ کرسی در اختیار داشت، تنها توانست ۱۵ کرسی به‌دست آورد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024