شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 05.06.2023, 20:43

مسئولیت سلامت ربانی، تماما برعهده سازمان زندان‌ها است

وکیل یکی از روزنامه‌نگاران بازداشتی با تاکید بر لزوم در نظرگیری وضعیت سلامتی موکل‌اش، خواستار درنظر گیری حقوق قانونی او از سوی قوه قضائیه و اعطا مرخصی برای پیگیری بحث سلامت و درمان‌اش شد.

ویدا ربانی یکی دیگر از روزنامه‌نگارانی است که در جریان اعترضات سال گذشته بازداشت شد. او از دوم آبان ماه ۱۴۰۱ تا امروز در بازداشت است. اخیرا وضعیت سلامت ویدا ربانی رو به وخامت رفته و نگرانی‌ها درباره وضعیت بینایی او دو چندان شده است.

علی مجتهدزاده، وکیل ویدا ربانی در گفت‌وگو با «شبکه شرق» با تایید نگرانی‌ها اظهار کرد: «ما خواستار توجه به وضعیت سلامت خانم ربانی شدیم و امروز با توجه به وخامت اوضاع، خواستار اعمال حق قانونی خانم ربانی برای مرخصی درمانی هستیم.»

او درباره جزئیات وضعیت سلامتی ویدا ربانی گفت: «خانم ربانی ۱۰ روز پیش از طرف زندان اوین به بیمارستان طالقانی اعزام شد. در این بیمارستان و برای تشخیص بیماری، آزمایش MRI از او گرفته شد. نتیجه آزمایش از طریق خانواده ویدا ربانی به پزشکان مختلفی نشان داده شد. تشخیص یکی از پزشکان سینوس حاد بود اما مابقی پزشکان، همگی تشخیص‌شان فشار چشمی بود.»

وکیل ویدا ربانی ادامه داد: «سیزدهم خرداد ماه هم خانم ربانی باتوجه به وضعیت سلامتی‌شان، از طرف زندان اوین به بیمارستان شهدای تجریش اعزام شد. تشخیص پزشکان این بیمارستان هم فشار چشمی بود و برای او، دارو هم تجویز کردند. پزشکان این بیمارستان، با توجه به وخامت حال خانم ربانی و خاص بودن شرایط او، برای روز ۲۰ خرداد زمان آزمایش MRV تعیین کردند.»

او با یادآوری حقوق قانونی ویدا ربانی برای درمان بیان کرد: «امروز در زندان، از خانم ربانی خواسته‌اند که برگه اعزام به مرخصی را پر کند که خبر خوبی است. باتوجه به اینکه سازمان زندان‌ها در کنار قوه قضائیه مسئول سلامت زندانیان است، امیدواریم هرچه سریع‌تر خانم ربانی به مرخصی اعزام شوند. تا اینجا زندان با خانم ربانی همکاری داشته و درخواست ما، توجه به حقوق قانونی او و اعطای مرخصی درمانی به ویدا ربانی است. ما تا زمانی که اطلاع دقیقی از میزان خطرناک بودن بیماری خانم ربانی نداشتیم، حرفی نزدیم ولی امروز باتوجه به تشخیص پزشکان و نتیجه آزمایشات، مطمئنیم و نگران سلامت خانم ربانی هستیم.»

این وکیل دادگستری در بخش دیگری از اظهارات با بیان اینکه «قرار نیست به ویدا ربانی ارفاق کنند بلکه باید به حق قانونی او احترام بگذارند»، گفت: «وضعیت ویدا ربانی ایجاب می‌کند که بیرون از زندان مداوا شود چرا که شرایط درمان در درون زندان با بیرون بسیار متفاوت است. اجرای احکام زندان اوین همکاری‌هایی داشته ولی اینکه اعطای مرخصی را به نظر ضابط موکول کنند، روند را طولانی  می کند و می‌تواند مستقیما سلامت خانم ربانی را تهدید کند. مصلحت دستگاه قضا هم ایجاب می‌کند که ویدا ربانی به مرخصی اعزام شود.»

وکیل ویدا ربانی افزود: «درخواست‌های مکرری از سوی خانواده ربانی برای مرخصی درمانی مطرح شده که امیدواریم به آن توجه شود. قانونا، زمانی که بحث سلامت زندانی پیش می‌آید، خودشان باید برای درمان و مداوا، مرخصی دهند.»

مجتهدزاده در خاتمه متذکر شد: «پرونده دوم خانم ربانی مشمول عفو شده و قرار موقیفی تعقیب هم در آن صادر شده است. میزان حبس در نظر گرفته شده در پرونده اول هم حدود ۳ سال بود. تا امروز، حدود 9 ماه از بازداشت خانم ربانی گذشته بنابراین حداقل حقی که در حال حاضر باید برای او محترم شمرده شود، استفاده از مرخصی درمانی است. ضمن اینکه ما در آینده، قطعا مساله آزادی مشروط او را دنبال خواهیم کرد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024