جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 05.06.2023, 11:02

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی یک زن تبعه آذربایجان در زندان اوین

گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند والده یوسف‌آوا، زن تبعه کشور آذربایجان که حدود دو سال و شش ماه قبل در ایران بازداشت شده، به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد.

والده یوسف‌آوا اواخر دی‌ ماه سال ۱۴۰۱ در دشت‌مغان بازداشت و پس از شش روز حبس در سلول انفرادی از بازداشتگاهی در اردبیل به بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در تبریز منتقل شد. او حدود سه ماه در سلول انفرادی تحت بازجویی قرار گرفت و پس از آن برای ادامه بازجویی‌ها به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو‌-الف سپاه در زندان اوین منتقل شد.

یوسف‌آوا نهایتا در تاریخ دوم مرداد ۱۴۰۱ با پایان بازجویی‌ها به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

این زندانی تبعه جمهوری آذربایجان، چندی پیش به وسیله قاضی ابوالقاسم صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران بابت اتهامات «جاسوسی» و «قاچاق مواد مخدر» محاکمه شد.

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، والده یوسف‌آوا از اتهام قاچاق مواد مخدر تبرئه شده اما همچنان با اتهام جاسوسی مواجه است.

یک منبع مطلع از وضعیت یوسف‌آوا به ایران‌اینترنشنال گفت: «والده یوسف‌آوا از زمان بازداشت از حق داشتن تماس با خانواده خود محروم بوده است. او خانواده و آشنایی در ایران ندارد. سفارت آذربایجان نیز تا این لحظه اقدام خاصی برای آزادی و تعیین تکلیف او انجام نداده و هنوز در زندان بلاتکلیف است».

به گفته این منبع مطلع «یوسف‌آوا مصرف بسیار بالای داروهای خواب‌آور و مسکن دارد و این داروها به وسیله زندانبان‌ها و تنها برای کنترل بیشتر او تجویز می‌شود».

والده یوسف‌آوا ۳۱ ساله و مجرد است. او تا پیش از بازداشت به عنوان مامور مخفی پلیس در باکو مشغول به کار بوده است.

جمهوری اسلامی بر اساس سیاست «گروگان‌گیری» خود، شهروندان خارجی را برای اعمال فشار بر دولت‌های غربی بازداشت می‌کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024