شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 05.06.2023, 7:56

قتل یک دختر ۱۷ ساله با انگیزه «ناموسی» در کردستان

بر اساس گزارش‌ها یک دختر ۱۷ ساله به نام «روژین عظیمی» در شهرستان دیواندره استان کردستان با انگیزه «ناموسی» توسط برادرش به قتل رسیده است.

سایت حقوق بشری «هه‌نگاو» اعلام کرد که روژین عظیمی روز شنبه ١٣ خرداد در خانه خانوادگی خود در روستای آخکند شهرستان دیواندره «با ضربات متعدد چکش به طرز فجیعی بە قتل رسیدە است.»

منابع آگاه در گفت‌وگو با هه‌نگاو، انگیزه برادر این دختر نوجوان را «داشتن رابطه با یک پسر» عنوان کرده‌اند.

سایت خبری «کردپا» هم ضمن تأیید این خبر اعلام کرده است که پدر و برادر روژین عظیمی بعد از این حادثه بازداشت شده‌اند.

سایت‌های خبری در روزهای گذشته از قربانی شدن یک زن جوانِ قربانی کودک‌همسری به نام «پرستو شهبازی» نیز خبر داده بودند.

بنابر گزارش‌های هه‌نگاو و کردپا خانم شهبازی، ۱۸ ساله و اهل شهرستان دهگلان استان کردستان، ابتدا توسط همسرش حلق‌آویز شده و پس از آن جسد او مورد حمله با چاقو قرار گرفته است.

به گزارش این دو سایت، همسر خانم شهبازی به مواد مخدر اعتیاد داشته است. درباره انگیزه‌های قتل او تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده است.

‌در سال‌های گذشته، گزارش‌های متعددی از خشونت علیه زنان و قتل‌های‌ موسوم به «ناموسی» در ایران منتشر شده که بیشتر توسط یکی از مردان نزدیک به خانواده رخ داده است.

در مواجهه با عاملان قتل‌های ناموسی در ایران خلاء‌های قانونی بسیاری وجود دارد که مورد انتقاد فعالان حقوق بشری است. ازجمله این‌که بر اساس ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی، پدران قاتل محسوب نمی‌شوند و در صورت اثبات جرم به دلیل قتل فرزندان خود، حداکثر به پرداخت دیه و حبس تا ده سال محکوم می‌شوند.

در بسیاری از موارد هم که قتل ناموسی توسط سایر مردان خانواده صورت می‌گیرد، اولیای دم با گذشت از خون فرزند خود، زمینه آزادی قاتل را فراهم می‌کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024