جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 02.06.2023, 22:17

ایران حدود ۵۰ میلیون بشکه نفت بی‌مشتری در تانکرها انبار کرده است

با وجود ادعای وزیر نفت ایران مبنی‌بر این‌که ذخایر میعانات گازی «بی‌مشتری» کشور «به صفر رسیده»، آمارهای شرکت اطلاعات کالا (کپلر) حاکی است ایران هم‌اکنون «۱۹ میلیون» بشکه میعانات گازی و «بیش از ۳۰ میلیون» بشکه نفت بی‌مشتری روی آب دارد.

خبرگزاری حکومتی مهر روز جمعه ۱۲ خرداد به نقل از جواد اوجی گزارش داد از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، فرآیند فروش ۷۸ میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره شده در تانکرهای نفتی آغاز شد و هم‌اکنون به «صفر» رسیده است.

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک است که از میادین گازی تولید می‌شود.

آمارهای کپلر اما نشان می‌دهد که حجم ذخایر میعانات گازی بی‌مشتری ایران در اواخر سال ۲۰۲۱ حدود ۴۴ میلیون بشکه بود و این رقم، ابتدای ماه گذشته به ۱۸ میلیون بشکه کاهش یافت و اکنون با افزایشی یک میلیونی به ۱۹ میلیون بشکه رسیده است.

ذخایر نفت خام بی‌مشتری ایران در تانکرهای لنگر انداخته در خلیج فارس نیز طی همین دوره با کاهشی ۱۶ میلیون بشکه‌ای به سی‌ونیم میلیون بشکه رسیده است.

سهم ونزوئلا از ذخایر میعانات گازی بی‌مشتری ایران

خبرگزاری حکومتی مهر ضمن بازتاب اظهارات وزیر نفت ایران نوشته است بعضی از این نفتکش‌ها بیش از سه سال روی آب سرگردان بودند و در مجموع سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار هزینه نگهداری این میعانات روی آب بود.

این گزارش طبق قرارداد امضا شده میان ایران و ونزوئلا در مهرماه ۱۴۰۰ برای صادرات ماهانه دو میلیون بشکه میعانات گازی تخمین زده است که ۴۰ درصد از ذخایر میعانات گازی بی‌مشتری ایران تحویل ونزوئلا شده است.

آمارهای شرکت کپلر که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته است نشان می‌دهد از مهرماه ۱۴۰۰ تاکنون در مجموع نزدیک ۲۸ میلیون بشکه میعانات گازی ایران تحویل ونزوئلا شده است.

ونزوئلا با دریافت میعانات گازی ایران، آن را با نفت نفت فوق سنگین خود مخلوط کند تا قابلیت حمل به نفتکش‌ها و انتقال به بازارهای چینی را داشته باشد.

ونزوئلا در مقابل، بخشی از نفت مخلوط شده خود را در اختیار ایران قرار می‌دهد.

ایران تا پیش از اعمال تحریم‌های آمریکا، روزانه ۵۰۰ هزار بشکه صادرات میعانات گازی و دو میلیون بشکه صادرات نفت خام داشت.

مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۲۰ به ۳۲۰ هزار بشکه سقوط کرد اما این رقم، از سال ۲۰۲۱ با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا روندی رو به رشد داشته است.

بر اساس داده‌های کپلر، این رقم در ماه گذشته به نزدیک ۱.۳ میلیون بشکه در روز رسیده که ۴۲ درصد آن راهی چین، نزدیک به دو درصد راهی سوریه و بقیه راهی مقاصد «نامعلوم» شده است.

آمارهای کپلر نشان می‌دهد ایران طی سه ماه گذشته محموله جدید صادرات میعانات گازی به ونزوئلا نداشته است.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024