جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 02.06.2023, 16:53

ممانعت از اجتماع و برگزاری مراسم دعاخوانی در آرامستان بهائیان تهران

روز جمعه دوازدهم خرداد، از اجتماع و برگزاری مراسم دعاخوانی شماری از شهروندان بهائی در آرامستان بهائیان تهران (گلستان جاوید) ممانعت شد. آنها بر سر مزار یکی از اقوام جان باخته خود که بدون رضایت و اطلاع خانواده دفن شده بود، در این آرامستان حضور پیدا کرده بودند.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “امروز تعدادی از شهروندان بهائی که اخیرا یکی از نزدیکانشان پس از جان باختن، بدون رضایت و اطلاع خانواده دفن شده بود، برای انجام مراسم دعاخوانی در آرامستان بهائیان تهران تجمع کردند. این شهروندان با ممانعت ماموران نیروی انتظامی و لباس شخصی امکان ورود به آرامستان را نیافتند، به آنها گفته شد که حق ندارند در محل آرامستان بهائیان، مراسم دعاخوانی برگزار کنند.”

این شاهد عینی با بیان اینکه “تعدادی از شهروندان ویدیو این اقدام را ضبط کردند اما نیروهای انتظامی آنها را مجبور به حذف فیلم ها و تصاویر کردند”، افزود: “نهایتا فقط به خانواده‌ شهروند جان باخته اجازه حضور بر سر مزار را دادند و بقیه حاضرین از پشت درهای بسته مشغول خواندن دعا شدند.”

پیش از این نیز شهروندان بهائی جهت دفن جانباختگان خود در محل گورهای دسته جمعی که در جریان اعدام های گسترده بین سال های ۱۳۶۰ الی ۱۳۶۷ در بخشی از آرامستان خاوران به صورت بی نام و نشان ایجاد شده، تحت فشار قرار گرفتند. طی ماه های اخیر گزارشات بیشتری از دفن شهروندان بهائی بدون رضایت خانواده ها، منتشر شده است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024