جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 01.06.2023, 7:50

وزارت خارجه آمریکا: محاکمه نیلوفر حامدی و الهه محمدی به سخره گرفتن عدالت است

صفحه توییتر فارسی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۰ خرداد در یک رشته توییت ضمن «ساختگی» خواندن محاکمه نیلوفر حامدی و الهه محمدی، گفت که محاکمه این دو خبرنگار بازداشتی به «سخره گرفتن عدالت است.»

در این توییت آمده است: «دادگاه نمایشی الهه محمدی و نیلوفر حامدی که ساختگی تلقی می‌شود روز چهارشنبه در‌حالی به پایان رسید که این دو خبرنگار نزدیک به ۹ ماه را بدون دسترسی به وکلای خود در بازداشت سپری کردند و این هفته نیز در جلسه محاکمه نمایشی، وکلای مدافع اجازه صحبت از جانب آن‌ها را نداشتند.»

صفحه توییتر فارسی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: «تاکنون هیچ کس مسئولیت مرگ مهسا امینی را به عهده نگرفته است و با این وجود خبرنگارانی که واقعه مرگ او در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی را گزارش کردند، با اتهامات سهمگین و احتمال صدور احکام سنگین و یا حتی مجازات اعدام روبرو» هستند.

در ادامه این توییت آمده است: «این به سخره گرفتن عدالت است. ما همچنان به اظهار عقیده و اقدام برای حمایت از آزادی بیان و آزادی مطبوعات در ایران ادامه خواهیم داد. خبرنگاری جرم نیست.»

نخستین جلسۀ دادگاه الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» که هشت ماه پیش، در پی انتشار گزارشی از خاک‌سپاری مهسا امینی بازداشت شده بود، روز دوشنبه هشتم خرداد به صورت غیرعلنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

نخستین جلسه محاکمه نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه «شرق» که او نیز پس از انتشار گزارشی درباره جان‌باختن مهسا امینی بازداشت شد، یک روز پس از دادگاه خانم محمدی و در شعبه مشابه برگزار شد.

صفحه توییتر فارسی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین نوشته است: «دولت ایران از خبرنگاران هراس دارد، زیرا خبرنگاری خوب جامعه‌ای را می‌سازد که در آن دولت در قبال مردم پاسخگو است.»

در ادامه آمده است: «نیلوفر و الهه، وظیفه خود را به عنوان خبرنگار، جهت تحقیق و گزارش حقیقت به مردم انجام می‌دادند. افشای حقیقت در مورد سوء رفتارهای جمهوری اسلامی، دقیقا همان چیزی است که این رژیم از آن هراس دارد.»

وزارت خارجه آمریکا همچنین تصریح کرده است: «آزادی بیان یک حق جهانی است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران هر دوی آن را امضا و تصویب کرده، ثبت شده است.»

وزارت خارجه آمریکا در ادامه از جمهوری اسلامی خواسته است که «فورا صدها زندانی عقیدتی و ده‌ ها روزنامه‌‌نگار را که صرفاً به‌ دلیل انجام وظیفه، یعنی گزارش حقیقت به مردم در حبس به سر می‌برند، آزاد» کند.

پیشتر مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی اتهامات این دو خبرنگار را «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» اعلام کرده بودند.

در روزهای اخیر بسیاری از فعالان رسانه‌ای و مدنی خواستار برگزاری علنی دادگاه این دو روزنامه‌نگار شده بودند.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024