چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 31.05.2023, 10:39

پیشرفت در مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

روزنامه اعتماد: سه ماه پس از سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و دیدار او با محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی که به صد‌ور یک بیانیه مشترک برای ادامه همکاری دو طرف به منظور حل‌وفصل اختلاف‌های پادمانی باقیمانده منتهی شد، روز گذشته یک منبع آگاه در گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی اعلام کرد که از ۳ اختلاف باقیمانده ۲ طرف در حوزه تعهدات پادمانی، یک اختلاف دیگر که به پرونده مریوان شهرت پیدا کرده به حل‌وفصل نهایی بسیار نزدیک شده است.

به گزارش «اعتماد»، در این پرونده اختلافی، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهند بدانند چرا سه مکان در ایران که عبارتند از مریوان، تورقوزآباد و ورامین که از قبل به آنها اعلام نشده بوده، به اورانیوم آلوده شده است. پاسخ ایران به این پرسش‌ها جزو تعهدات پادمانی است.

این منبع آگاه همچنین به رسانه‌های ایرانی اعلام کرده که اختلاف میان ایران و آژانس درباره کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۳.۷ درصد نیز در پی توضیحات ارایه‌شده از سوی ایران در مذاکراتی پیچیده حل شده است. این نکته‌ها در حالی از سوی منبع آگاه ایرانی اعلام شده که حدود یک هفته تا برگزاری نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زمان باقی مانده است.

پرسش‌های آژانس درباره کشف مواد اعلام‌نشده در ایران به ادعاهای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل در شهریور سال ۱۳۹۸ و در یک کنفرانس خبری باز می‌گردد. نتانیاهو با انتشار تصویرهای ماهواره‌ای از وجود «تاسیسات پنهانی هسته‌ای ایران» از جمله در نزدیکی شهر آباده در استان فارس خبر داده بود. در حالی که تصاویر موجود از مکان‌های مورد ادعای نتانیاهو ادعای او درباره وجود تاسیسات هسته‌ای پنهان در این سه مکان را زیر سوال برده بود اما حضور بازرسان آژانس در این مکان‌ها به کشف اثرات اورانیوم منتهی شد. 

در حالی که تلاش‌های ایران و آژانس برای حل‌وفصل این اختلاف بارها به بن‌بست خورد اما سفر اسفندماه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران به نقشه راهی منتهی شد که دو طرف در سایه آن بر سر ابزار لازم برای حل‌وفصل این اختلاف‌ها تفاهم کردند.

گروسی پس از بازگشت از این سفر اعلام کرد دوربین‌های نظارتی آژانس در برخی تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی که فعالیت آنها در واکنش به تشدید تحریم‌های امریکا متوقف شده بود دوباره نصب خواهند شد.  به گزارش «اعتماد»، منبع آگاه درباره بازنصب این دوربین‌ها نیز به رسانه‌های ایرانی گفته است که تعدادی از دوربین‌های مدنظر در یکی از مراکز هسته‌ای ایران نصب شده اما اطلاعات این دوربین‌ها در اختیار ایران قرار خواهد داشت و این دوربین‌ها حالت آنلاین نیز ندارند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024