شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 31.05.2023, 10:07

انتقاد وکلا به برگزاری غیرعلنی دادگاه دو روزنامه‌نگار

روزنامه اعتماد: نخستین جلسه دادگاه نیلوفر حامدی دیروز نهم خرداد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی و به صورت غیرعلنی برگزار شد. روز دوشنبه ۸ خرداد هم دادگاه الهه محمدی، دیگر روزنامه‌نگار زندانی، به شکل غیرعلنی در همین شعبه و با همین قاضی برگزار شده بود. جلساتی که هرچند براساس اظهارات وکلا نشانه‌هایی مثبت در آنها مشاهده شد، اما در عین حال براساس اعلام وکلای پرونده هنوز اجازه صحبت و دفاع به وکلا داده نشد.

شهاب میرلوحی وکیل الهه محمدی که پس از پایان دادگاه موکلش اعلام کرده بود: «جلسه امروز از جهت دفاعیات موکل به شکل مثبتی پیش رفت» دیروز در گفت‌وگویی گفت: «فرصت داده‌شده برای مطالعه پرونده، متناسب با حجم پرونده نبود و به دلیل محدودیت‌ها و تذکرهای پی در پی‌ای که داده می‌شد، ما در نهایت نتوانستیم مطالعه و نکته‌برداری کامل و جامعی از پرونده داشته باشیم.»

در همین خصوص پرتو برهان‌پور، در پاسخ به تماس روزنامه اعتماد اعلام کرد که براساس یک تصمیم جمعی تصمیم گرفته شد اخبار دادگاه از یک طریق رسانه‌ای شود. او به عنوان یکی از وکلای نیلوفر حامدی در گفت‌وگو با «شبکه شرق» به آخرین وضعیت پرونده موکل خود اشاره کرده و می‌گوید: «ما دوم خرداد از طریق سخنگوی قوه قضاییه متوجه شدیم که وقت رسیدگی خانم‌ حامدی برای نهم خرداد تعیین شده و تا این لحظه نیز هیچ‌گونه ابلاغ کتبی‌ای دریافت نکرده‌ایم. این درحالی است که حتی اگر ابلاغ کتبی‌ هم در همان روزی که سخنگوی قوه قضاییه وقت رسیدگی را به رسانه‌های عمومی اعلام کرد، دریافت می‌کردیم، مقررات ماده ۳۴۳ قانون آیین دادرسی‌ کیفری (که مقرر می‌دارد حداقل فاصله بین روز ابلاغ تا روز جلسه رسیدگی باید یک هفته، بدون محاسبه روز ابلاغ و روز جلسه باشد) رعایت نشده است. به دلیل همین ضیق وقت بود که ما نهایتا روز هفتم خرداد توانستیم موکل‌مان خانم نیلوفر حامدی را در زندان ملاقات کنیم.» او درباره روحیه نیلوفر حامدی پس از ۲۵۰ روز بازداشت موقت، می‌گوید: «در همان ملاقات حضوری هم موکلم با روحیه بسیار قوی، مصرانه تاکید داشت که هیچ فعالیتی خارج از حرفه خبرنگاری نکرده است و همه فعالیت‌هایش در چارچوب قانون بوده است.»

۱۵ ایراد وکلا به روند رسیدگی به پرونده

این وکیل دادگستری در بخش دیگری از اظهاراتش درباره نوع مطالعه پرونده نیلوفر حامدی گفت: «یک مورد دیگر در اظهارات سخنگوی قوه قضاییه، درخصوص دادن وقت موسع برای مطالعه پرونده و تدارک دفاع بود، اما این‌طور نبوده که پرونده به راحتی و در وقت موسعی دراختیار ما قرار گرفته باشد. اول از همه اینکه ما از اسفند ماه به دنبال ورود به شعبه ۱۵ و ثبت وکالتنامه بودیم. چون استثنائا رویه شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران این است که لوایح به صورت فیزیکی تقدیم و ثبت می‌شود، ما پس از بارها مراجعه و پیگیری، در نهایت در ۲۸ فروردین و همزمان با تفهیم کیفرخواست به خانم حامدی، بالاخره توانستیم به شعبه وارد شویم و اعلام وکالت کنیم. پرونده طی ۳ روز دراختیار من قرار گرفت تا بتوانم به سرعت و در مدت زمانی که شعبه معین کرده بود، پرونده را مطالعه کنم.»

برهان‌پور درباره جلسه امروز دادگاه نیلوفر حامدی نیز بیان کرد: «جلسه امروز (سه‌شنبه) دادگاه به قرائت کیفرخواست و پاسخ کتبی و شفاهی موکل به سوالات رییس دادگاه گذشت و فرصتی برای دفاع شفاهی وکلا نبود. البته در انتها هم اعلام شد که جلسه بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد. ما هم لایحه‌ای درباره ایرادات شکلی موجود در پرونده ارایه کردیم.» او با اشاره به جزییات ایرادات وکلا به روند رسیدگی اظهار کرد: «این لایحه متضمن ۱۵ ایراد از جمله عدم دسترسی خانم حامدی به وکیل طی دوران بازداشت و درخواست رسیدگی به پرونده در دادگاه صالح و با حضور هیات منصفه و به صورت علنی بود. خانم حامدی از اولین روز بازداشت کتبا تقاضای دسترسی به وکیل را کرده بود، ولی تا اواخر فروردین امسال از این حق محروم بود.»

اعتراض به تداوم بازداشت موقت

وکیل نیلوفر حامدی تصریح کرد: «نکته مهم دیگر درخصوص قرار بازداشت موقت موکل است که با توجه به شأن و جایگاه موکل (که یک خبرنگار و روزنامه‌نگار شناخته‌شده است) و اتمام مرحله تحقیقات مقدماتی، دلیلی برای ادامه آن وجود ندارد. بنابراین ما اعتراض خودمان به قرار بازداشت موقت را هم کتبا به دادگاه اعلام کردیم.» برهان‌پور در خاتمه در پاسخ به سوالی درباره جزییات جلسه دادگاه نیلوفر حامدی بیان کرد: «متاسفانه باتوجه به صدور قرار غیرعلنی بودن از سوی دادگاه، از بیان جریان رسیدگی و جزییات پرونده معذورم.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024