جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 31.05.2023, 9:17

نماینده آمریکا اخیرا در عمان برای تماس با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌ رایزنی کرد

آکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی گزارش داد برت مک‌گرک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، اوایل ماه مه در سفر به عمان با مقام‌های این کشور درباره احتمال تماس دیپلماتیک با تهران درباره برنامه هسته‌ای ایران رایزنی کرده است.

طبق این گزارش، مک‌گرک که ماه گذشته به همراه مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان سعودی و اسرائیل سفر کرده بود، پس از آن در ۱۸ اردیبهشت به مسقط رفت، اما سفر او به عمان به صورت علنی اعلام نشد.

طبق این گزارش، بیشتر مذاکرات در عمان درباره تلاش‌های دیپلماتیک جدید در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران بود.

سه مقام ارشد اسرائیلی به آکسیوس گفتند کاخ سفید می‌خواهد از طریق عمان ببیند که جمهوری اسلامی در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود و کاهش دادن تنش‌های منطقه‌ای، چه چیزی می‌خواهد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی نیز به آکسیوس گفت آمریکا درباره ایران در حال همکاری با عمان است.

با این حال، یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هر گونه گفت‌وگو با ایران برای یک توافق موقف یا کاهش تحریم‌ها را رد کرد.

از سوی دیگر، روزنامه اقتصاد کره جنوبی گزارش داد که این کشور و آمریکا در حال مذاکره درباره راه‌های آزادسازی هفت‌ میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی هستند.

در پی انتشار خبر اختصاصی ایران‌اینترنشنال درباره احتمال نرمش حکومت جمهوری اسلامی در پرونده هسته‌ای، خبرگزاری‌های داخلی سه‌شنبه از «حل‌ و فصل» پرونده «موسوم به آباده» پس از مذاکره تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده‌اند و وزیر امور خارجه هم مدعی تماس با واشینگتن شد.

ایران‌اینترنشنال روز شنبه ششم خرداد به نقل از منبعی آگاه گزارش داده بود حکومت در قبال آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق و کره جنوبی در حال مذاکره با آمریکاست.

در گزارش روز سه‌شنبه ۹ خرداد خبرگزاری‌های ایران به «توضیحات فنی» سازمان انرژی اتمی اشاره شده که به گفته این گزارش در نتیجه آن «ادعاهای آژانس در خصوص کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۳/۷ نیز» حل‌ و‌ فصل شده است.

در گزارش‌ها نام سایت آباده در استان فارس به عنوان یکی از مکان‌های احتمالی مطرح شده که از نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن فعالیت‌های مشکوک انجام می‌شده است.

این در حالی است در پی گزارش روز شنبه ایران‌اینترنشنال، وزارت امور خارجه آمریکا از پاسخ به پرسش سمیرا قرآیی، خبرنگار ایران‌اینترنشنال درباره احتمال توافق تهران و واشینگتن برای آزادسازی این دارایی‌های مسدود شده خودداری کرد و گفت این وزارت‌خانه درباره تلاش‌های دیپلماتیک خود اظهارنظر نمی‌کند.

آسوشیتدپرس اخیرا گزارش داد جمهوری اسلامی در نزدیکی قله‌ای در رشته‌ کوه زاگرس در حال ساخت یک تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی است که به دلیل عمق زیاد آن، احتمالا تخریبش فراتر از توان آخرین سلاح‌های طراحی شده از سوی آمریکا برای تخریب چنین تاسیساتی است.

در پی انعطاف جدید جمهوری اسلامی، احتمال می‌رود آزادی زندانیان دوتابعیتی نیز در مقابل آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی تضمین شود.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024