پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 23.03.2023, 10:46

بلینکن: چین از خط قرمز «ارایه کمک‌های مرگبار به مسکو» عبور نکرده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت چین با دقت بسیار مراقب واکنش واشنگتن و جهان به حمله روسیه به اوکراین است، اما پکن هنوز از خط قرمز «ارایه کمک‌های مرگبار به مسکو» عبور نکرده است.

آقای بلینکن روز چهارشنبه در جلسه استماع سنای آمریکا گفت اگر به روسیه اجازه داده شود حمله‌اش به کشور همسایه بدون مجازات بماند، آنگاه «جعبه پاندورا» برای متجاوزان احتمالی باز خواهد شد و چنین مسیری منجر به ایجاد «دنیای کشمکش و برخورد» خواهد شد.

بلینکن با اشاره به اینکه ژاپن و کره جنوبی از حامیان اصلی اوکراین در جنگ بوده اند، گفت: «مخاطرات در اوکراین بسیار فراتر از اوکراین است... من فکر می کنم که تاثیر عمیقی برای مثال در آسیا دارد.»

با این حال او گفت که باور ندارد چین به مسکو کمک های مرگبار ارائه کرده باشد.

رئیس جمهوری چین، شی جین پینگ، روز دوشنبه در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفتگو کرد.

شی اولین رهبر یک کشور است که پس از آنکه دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت پوتین را روز جمعه صادر کرد، با رهبر روسیه دیدار می‌کند. دادگاه کیفری بر سر اخراج کودکان اوکراینی از اوکراین به روسیه در جریان تهاجم یک ساله روسیه به اوکراین، حکم بازداشت پوتین را صادر کرد.

هشدار در مورد «تاکتیک متوقف‌کننده»

رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه از طرح پیشنهادی چین، برای برقراری صلح در اوکراین، استقبال کرد و آن را هم‌راستا با دیدگاه خود دانست.

رئیس‌جمهوری چین که به‌تازگی میان جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی نیز برای گشایش مناسبات دیپلماتیک، پادرمیانی کرده درباره طرح صلح در اوکراین گفت : «پکن همیشه دیدگاهی بی‌طرفانه را در درگیری میان روسیه و اوکراین لحاظ کرده‌ است، اما همزمان تصریح کرد که با پوتین روابط نزدیک و ارتباطات راهبردی دارد.»

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد که این پیشنهاد چین، ممکن است یک «تاکتیک متوقف‌کننده» باشد، تا از آن برای کمک‌رسانی به نیروهای روسیه در خاک اوکراین، استفاده شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024