پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 18.03.2023, 20:23

انتقاد شهردار برلین از سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران

رادیو فردا: رئیس جمهوری آلمان و شهردار برلین روز شنبه ۲۷ اسفند در مراسمی با عنوان «آخر هفته دموکراسی» ضمن ادای احترام به از خودگذشتگی‌های زنان پایتخت آلمان در حدود دو قرن پیش، از اعتراضات آزادی‌خواهانه ایران نیز یاد کردند.

فرانسیسکا گیفای، شهردار برلین، با یادآوری نقش زنان در جریان مبارزه برای دموکراسی در تاریخ این شهر، به تلاش‌های حکومت جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات آزادی‌خواهانه در ایران از طریق اعمال خشونت نیز اشاره کرد.

او گفت: «می‌دانیم که زنان در سراسر دنیا روزانه در حال مبارزه برای حقوق خود هستند. حتی اگر این مبارزات همیشه به گوش ما نرسند.»

خانم گیفای «همبستگی» را عاملی مهم در دستیابی به «آزادی دموکراتیک» دانست و همچنین از زنانی یاد کرد که در نتیجه جنگ در اوکراین به آلمان پناهنده شده‌اند.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان، نیز در این مراسم که به مناسبت یک‌صد و هفتاد و پنجمین سالگرد انقلاب مارس ۱۸۴۸ برگزار شد حضور داشت.

آقای اشتاین‌مایر تأکید کرد که دستیابی به دموکراسی بیش از همه مستلزم شهروندانی متعهد است که برای دفاع از دموکراسی همواره در صحنه هستند.

در آلمان، ۱۸ مارس ۱۸۴۸ نقطه‌ای کلیدی در سلسله شورش‌های جمهوری‌خواهانه علیه سلطنت‌های اروپایی است که از سیسیلی آغاز شد و به فرانسه، ایتالیا و امپراتوری اتریش گسترش یافت. اگرچه شورش‌های آن زمان در نهایت به شکست منجر شد اما در قلمرو آلمان امروزین، مسیر را برای ثبت نخستین قانون اساسی مکتوب دولت وقت پروس هموار کرد.

برلین در اکتبر ۲۰۲۲ صحنه برگزاری یکی از بزرگ‌ترین راه‌پیمایی‌های اعتراضی مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از ایران بود. ده‌ها هزار ایرانی مقیم اروپا از شهرهای مختلف در برلین گردهم آمدند و همبستگی خود با اعتراضات سراسری ایران را به نمایش گذاشتند.

مقام‌های آلمان در شش ماهی که از اعتراضات سراسری می‌گذرد علاوه‌بر اعمال چندین دور تحریم علیه عاملان سرکوب معترضان در ایران، بارها از جنبش «زن زندگی آزادی» که با کشته شدن ژینا مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد حمایت کرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024