پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 17.03.2023, 15:08

رویترز: کاخ سفید از دعوت از نتانیاهو خودداری کرده است

رادیو فردا: خبرگزاری رویترز گزارش داد با افزایش نگرانی دولت جو بایدن از روند تغییرات قضایی در اسرائیل، که ائتلاف حاکم در این کشور با وجود اعتراضات و مخالفت‌های شدید داخلی برای تصویب سریع آن اقدام کرده، کاخ سفید از دعوت از بنیامین نتانیاهو برای سفر به آمریکا خودداری کرده است.

بر اساس یک تحقیق رویترز که روز پنج‌شنبه، ۲۵ اسفند منتشر شد، کاخ سفید در ۵۰ سال اخیر همواره در نخستین هفته‌های روی کار آمدن یک نخست ‌وزیر جدید در اسرائیل از او برای دیدار دعوت کرده بود.

در حال حاضر حدود سه ماه از بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت و حدود پنج ماه از اعلام پیروزی او در انتخابات پارلمانی اسرائیل سپری شده، اما کاخ سفید هنوز او را دعوت نکرده است.

در این دوره، ظاهرا تنها دو بار جو بایدن با آقای نتانیاهو تلفنی گفت‌وگو کرده است.

رسانه‌های اسرائیل این هفته گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو به وزیران خود دستور داده از سفر به آمریکا خودداری کنند تا اول، کاخ سفید او را دعوت کند. اما هنوز خبری از احتمال دعوت از او در آینده نزدیک منتشر نشده است.

بتسال‌ال اسموت‌ریچ، وزیر دارایی اسرائیل، این هفته برای سخنرانی اقتصادی به واشینگتن رفت اما منزوی شد زیرا کاخ سفید به همه مقامات، از جمله وزیر خزانه‌داری آمریکا، دستور داد از ملاقات با او خودداری کنند.

دلیل منزوی کردن این وزیر ارشد که رهبر یک حزب راست افراطی است، اظهاراتی بود که او دو هفته پیش در زمینه «محو» شهرک فلسطینی حواره در کرانه باختری بیان کرد، هرچند که او حرف‌های خود را بعدا تغییر داد.

دیوید ماکوفسکی، یک مقام پیشین آمریکایی، به رویترز گفت عدم دعوت از نتانیاهو یک پیام روشن دارد و آن این که اگر به سیاست‌های خود ادامه دهد، او راهی به کاخ سفید ندارد.

همزمان، اهود اولمرت، نخست‌ وزیر پیشین اسرائیل، روز پنج‌شنبه، ۲۵ اسفند، از رهبران جهان خواست بنیامین نتانیاهو را منزوی کرده، از دیدار با او خودداری کنند. او به‌ویژه ریشی سوناک، نخست ‌وزیر بریتانیا، را فراخواند میزبانی از بنیامین نتانیاهو برای روزهای آتی را لغو کند.

آقای اولمرت به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت دولت فعلی اسرائیل، کاملا ضد اسرائیلی است.

صدها اسرائیلی ساکن برلین روز پنج‌شنبه، همزمان با دیدار بنیامین نتانیاهو با سران آلمان، در دروازه براندنبورگ تظاهرات کردند تا با مردم معترض داخل اسرائیل ابراز همبستگی کنند.

بنیامین نتانیاهو اما در نشست خبری در پاسخ به اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، گفت ادعاهایی در این زمینه که تغییرات قضایی آزادی‌ها و دموکراسی اسرائیل را محدود می‌کند، نادرست است و او همواره سیاستمداری لیبرال بوده و باقی می‌ماند.

سران پنج حزب مخالف در اسرائیل شامگاه پنج‌شنبه در یک نشست خبری در تل‌آویو گفتند که بنیامین نتانیاهو «به صدراعظم آلمان دروغ آشکار گفت».

یک هزار نویسنده و استاد دانشگاه در روزهای اخیر خطاب به آلمان و بریتانیا نوشته بودند تغییرات قضایی که دولت نتانیاهو از طریق تصویب سلسله قوانین جدید در مجلس در پیش گرفته، اسرائیل را از ماهیت دموکراتیک آن خالی کرده و به سوی دیکتاتوری مذهبی سوق می‌دهد.

درخواست سیاستمداران و یا مردم و شخصیت‌های اسرائیلی از سران جهانی برای منزوی کردن رهبر کشورشان، یک رویداد نادر در ۷۵ سال موجودیت اسرائیل است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024