پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 17.03.2023, 14:39

اسرائیل برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای هیچ محدودیتی ندارد

یک مقام ارشد اسرائیلی به ایران‌اینترنشنال گفت سفرهای اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به برخی کشورهای اروپایی و دیدارهایش با رهبران این کشورها «هم پیامی برای اروپا و هم پیامی مستقیم برای حکومت ایران» است و جمهوری اسلامی این پیام را «دریافت کرده است».

این مقام ارشد اسرائیلی که نتانیاهو را در سفر به آلمان همراهی کرده، به ایران‌اینترنشنال گفت که نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگو با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، این واقعیت را برای او روشن ساخته است که اسرائیل برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای هیچ محدودیتی ندارد.

به گفته این مقام مسوول که نخواست نامش فاش شود، اسرائیل در برابر تهدید هسته‌ای ایران «آن‌چه را که باید، حتی به تنهایی انجام خواهد داد».

او در ادامه گفت که نتانیاهو از شولتس خواست با قدرت و جدیت بیشتری با ایران مقابله کند.

این مقام فاش کرد که به خاطر عملیات موساد در داخل ایران، تهران برای هفت سال از پیشرفت برنامه نظامی هسته‌ای خود عقب رانده شد اما هم‌اکنون حکومت ایران خط‌های قرمز پررنگی را رد کرده است.

همچنین این مقام اسرائیلی در رابطه با فروش سامانه ضدهوایی فوق پیشرفته پیکان-۳ به کشورهای اروپایی از جمله آلمان گفت: «ایالات متحده با فروش این سامانه به آلمان موافقت کرده است.»

کشورهای اروپایی سال گذشته و پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین با تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، برای تامین امنیت آسمان خود از هراس کشیده شدن جنگ به کشورهایشان، خواهان دست‌یابی به سامانه‌های ضدهوایی اسرائیل مانند گنبد آهنین، عصای سحرآمیز و پیکان شدند.

این مقام ارشد اسرائیلی در این زمینه اضافه کرد که معامله با آلمان برای فروش پیکان-۳ که می‌تواند موشک‌های دور برد را در آسمان شکار کند، بسیار نزدیک است.

این مقام امنیتی درباره روابط اسرائیل و روسیه نیز گفت که کشورش با مردم اوکراین هم‌درد است و تراژدی بزرگ ملت اوکراین را درک می‌کند اما اسرائیل منافع خود را نیز باید در نظر بگیرد.

او تاکید کرد: «اسرائیل به ملت اوکراین کمک‌های بشردوستانه اهدا کرده و می‌کند اما در رابطه با انتقال سلاح، منافع ملی اسرائیل حکم می‌کند که عاقلانه رفتار کند.»

صدراعظم آلمان هم روز پنج‌شنبه ۲۵ اسفند در نشست خبری مشترک با نتانیاهو در برلین بار دیگر بر موضع دولت آلمان مبنی بر تامین امنیت اسرائیل به عنوان یکی از اولویت‌های سیاست خارجی کشورش تاکید کرد.

پس از فاجعه هولوکاست از سوی دولت نازی‌ها، دولت‌های آلمان پس از جنگ جهانی دوم همواره بر تامین امنیت اسرائیل به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی خود تاکید کرده‌اند.

با این حال شولتس از قصد دولت اسرائیل برای انجام اصلاحات قضایی در این کشور انتقاد کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024