پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 17.03.2023, 11:38

رویترز: دیدار چهارجانبه پیرامون سوریه به تعویق افتاد

منابع وزارت امور خارجه ترکیه به خبرگزاری «رویترز» اطلاع داده‌اند که دیدار معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه، و سوریه برای پایان‌دادن به بحران سوریه که قرار بود این هفته برگزار شود، برای مدتی نامعلوم به تعویق افتاده است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هفته پیش گفت که پیش از مذاکرات برنامه‌ریزی‌شده برای ملاقات در سطح وزیران، معاونان وزرای خارجه چهار کشور این هفته با هدف حل بحران سوریه در مسکو دیدار می‌کنند.

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه دوشنبه گزارش داد که جلسه معاونان وزرای امور خارجه برای ۱۵ تا ۱۶ مارس برنامه‌ریزی شده است، اما یک منبع وزارت خارجه ترکیه اخیرا گفت که این جلسه به «دلایل فنی» به تعویق افتاده است.

به گفته رویترز، در حرکتی که به نزدیک شدن احتمالی آنکارا و دمشق تعبیر می‌شود، وزرای دفاع ترکیه و سوریه در ماه دسامبر در کنار همتای روسی خود در مذاکراتی در مسکو شرکت کردند، که بالاترین سطح مذاکرات دو طرف پس از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ‌۲۰۱۱ بوده است.

وزیر خارجه ترکیه در ماه ژانویه گفت که می‌تواند در ماه فوریه با همتای سوری خود ملاقات کند تا درباره عادی‌سازی روابط بین دو همسایه که از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه تیره شده است، گفت‌وگو کند.

ترکیه در جریان جنگ داخلی ۱۲ ساله سوریه یک از حامیان اصلی مخالفان حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بوده و واحدهایی از ارتش خود را به مناطق شمالی سوریه گسیل کرده است.

چاووش‌اوغلو هفته گذشته پس از ملاقات با همتای ایرانی خود حسین امیرعبداللهیان اعلام کرد ایران تمایل دارد به مذاکرات بین ترکیه، سوریه و روسیه بپیوندد، و آنکارا با این امر موافقت کرده است.

به گفته رویترز، مسکو که متحد اصلی اسد است، آنکارا و دمشق را به نزدیکی بیشتر تشویق کرده است. ، اسد در یک سفر نادر به خارج از کشور روز چهارشنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مسکو دیدار کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024