جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 07.02.2023, 10:25

سلمان رشدی: سوءقصد به خودم را به داستان تبدیل می‌کنم

سلمان رشدی در اولین مصاحبه خود از زمان سوءقصد به وی در نیویورک در تابستان پارسال، به مجله «نیویورکر» گفت از تمام کسانی که در این مدت از او حمایت کرده‌اند سپاسگزار است، و تاکید کرد قصد دارد حادثه را به داستان درآورد.

رشدی آگوست پارسال در حالی که قصد داشت در یک مرکز آموزشی در شرق نیویورک سخنرانی کند، مورد سوءقصد قرار گرفت و چندین ضربه چاقو در بدن و گردن و سر و صورت دریافت کرد، و شدت جراحات وی به حدی بود که مدت‌ها تحت مراقبت‌های ویژه قرار داشت.

هادی مطر، جوان آمریکایی لبنانی‌الاصل که عامل سوءقصد به رشدی بود، به «قتل درجه دو» و «حمله درجه دو» متهم شده است، و دادگاهی او احتمالا سال آینده آغاز می‌شود. رشدی به نیویورکر گفته است که درباره مطر نظر خاصی ندارد، چون او را نمی‌شناسد.

این نویسنده بریتانیایی-آمریکایی که در هندوستان متولد شده است، در اواخر دهه ۱۹۸۰ به خاطر جنجالی که کتاب «آیات شیطانی» به قلم وی ایجاد کرد مشهور شد. بسیاری از مسلمانان جهان این رمان را «کفرآمیز» دانستند، و روح‌الله خمینی، رهبر پیشین ایران بر این اساس فتوای قتل رشدی را صادر کرد.

رشدی که در اثر سوءقصد یک چشم خود را از دست داده است، به نیویورکر گفت که به خاطر جراحاتی که برداشته است، هنوز نه می‌تواند بنویسد و نه تایپ کند، و به مراقبت مداوم نیاز دارد. به گفته وی، بعضی وقت‌ها کابوس او را رها نمی‌کند و اجازه نمی‌دهد خواب راحتی داشته باشد.

رشدی در پایان گفتگوی خود با نیویورکر تاکید کرد که قصد دارد قضیه سوءقصد به خود را به داستان درآورد، و تاکید کرد بر خلاف اکثر رمان‌هایش، قصد دارد این داستان را از منظر «اول‌شخص» بنویسد.

به گفته وی: «وقتی یکی چاقو را در بدن شما فرو می‌کند، این دیگر داستان اول‌شخص است. این ‘داستان من’ است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024