پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 04.02.2023, 12:41

طرح جدید شهردار تهران؛ «از قبور هم عوارض بگیریم»

بر اساس لوایح عوارضی که شهرداری تهران به‌تازگی برای تصویب به شوراهای شهر پایتخت ایران ارسال کرده، در بخش خدمات آرامستان‌ها در سال ۱۴۰۲، هزینه‌ای جداگانه برای نگهداشت سالیانه قبور برای هر پلاک قبر در نظر گرفته شده است. انتشار این خبر موجی از انتقادها را در فضای مجازی به همراه داشته است.

وبسایت «عصر ایران» با بازتاب این خبر نوشته است: «علیرضا زاکانی، شهردار تهران، بار‌ها در سخنان خود تصریح کرده که با گران کردن شهر مخالف است و برای ارزان کردن تهران برنامه دارد. برنامه‌ای که البته با لوایح عوارض و بهای خدمات ارائه شده در شهرداری برای تصویب در شورا چندان همسو نیست و گران شدن عوارض و بهای خدمات شهرداری در سال ۱۴۰۲ در این لوایح بیش از پیش آشکار است.»

شهرداران پایتخت ایران در دهه‌های اخیر بارها کمبود بودجه شهرداری تهران در مقابل هزینه‌های جاری این سازمان را مطرح کرده‌اند و در سالیان اخیر نیز بارها اعداد چند ده هزار میلیارد تومانی به‌عنوان کسری بودجه شهرداری تهران در هر سال عنوان شده است. این در حالی است که با وجود چنین کسری بودجه‌ای، شهردارهای ادوار مختلف تهران هرساله بودجه فعالیت‌های مذهبی و حکومتی مانند برگزاری مراسم اربعین را چند برابر کرده‌اند و از طرفی دیگر بودجه قسمت‌های خدماتی مانند مترو یا اتوبوسرانی، با محدودیت مواجه شده است.

حالا بهروز شیخ‌رودی، معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم، می‌گوید در این لایحه پیشنهاد شده است که بابت نگهداشت پلاک قبر که شامل نگهداری از فضای سبز، نظافت و رفت و روب می‌شود، ۱۶۴ هزار تومان سالیانه دریافت شود. برای آرامگاه‌های خانوادگی هم این مبلغ یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. به گفته شیخ‌رودی، این هزینه از بازماندگان متوفیان اخذ می‌شود و طرح مذکور در صورت تصویب شورای شهر و تایید فرمانداری، برای سال آینده خورشیدی اجرایی خواهد شد.

معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم همچنین با اشاره به تناقض گفتار شهردار و رفتار شهرداری تهران گفت: «در حالی که شهردار تهران اظهار می‌کند که مخالف گران کردن شهر است، اما در سطح سازمان شهرداری ما شاهد ابداعات و اختراعاتی در مسیر مخالف گفته‌های شهردار تهران هستیم. برای نمونه در لایحه بهای خدمات آرامستان‌ها برای سال ۱۴۰۲‌، شهرداری تهران واگذاری حق انتفاع از قبور یا به عبارتی پیش‌فروش قبور را رسما وارد چرخه خدمات بهشت زهرا کرده است. این هزینه‌ها تا پیش از سال ۱۴۰۲ در طول تاریخ بلدیه اخذ نمی‌شد و در شهرداری که شهردارش نمی‌خواهد شهر را گران کند، می‌خواهند با استناد به قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها همان‌طور که بهای خدمات و نگهداشت شهر را از شهروندان می‌گیرند، این بار هزینه نگهداشت قبر‌ها را از بستگان متوفیان برای هر سال بگیرند!»

نکته مبهم در جزئیات اجرای طرح دریافت عوارض از خانواده فوت‌شده‌های تهرانی بابت نگهداری قبور، این است که در صورت فوت بستگان درجه یک کسانی که در بهشت‌زهرا دفن شده‌اند، یا نداشتن تمکن مالی خانواده‌ها برای پرداخت سالانه عوارض، شهرداری تهران به چه عملی برای دریافت این وجه دست خواهد زد و آیا قرار است تا قبرها به مکانی دیگر و آرامستان‌های حاشیه استان تهران منتقل شوند؟

ایندیپندنت فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024