جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 03.02.2023, 12:21

نگرانی خانه سینما از سلامت جعفر پناهی و مژگان ایلانلو، فیلم‌سازان زندانی

خانه سینما با انتشار بیانیه‌ای درباره وضعیت سلامت جسمی جعفر پناهی و مژگان ایلانلو، فیلم‌سازان زندانی ابراز نگرانی کرد.

در متن این بیانیه که روز پنج‌شنبه، ۱۳ بهمن منتشر شده، ادامه حضور آقای پناهی و خانم ایلانلو در زندان، «خلاف مسیر قانونی» عنوان شده و ضمن «ابراز نگرانی شدید» از وضعیت سلامتی این دو سینماگر و جلوگیری از «هزینه‌های بیشتر» از مسئولان قضائی و امنیتی خواسته شده که آن‌ها را «سریع» و «بی‌قید و شرط» آزاد کنند.

جعفر پناهی ،کارگردان مطرح سینمای ایران که از اوایل تابستان امسال در زندان اوین محبوس است، ۱۲ بهمن با انتشار یادداشتی در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده قضائی خود، از آغاز اعتصاب غذای خشک خبر داد.

این کارگردان تاکید کرده بود: «آن قدر در این وضعیت باقی خواهم ماند، تا شاید جسم بی‌جانم از زندان رهایی یابد.»

مژگان ایلانلو، مستندساز و فعال اجتماعی نیز که اواخر ماه مهر و به دلیل انتشار تصاویر بدون حجاب در شبکه‌های اجتماعی بازداشت شده بود، از سوی دادگاه انقلاب به ۱۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

خانم ایلانلو هم اکنون با پای شکسته در زندان به‌سر می‌برد. خانه سینما احکام صادرشده علیه این فیلم‌ساز را «تحقیر‌آمیز» خوانده است.

در ماه‌های گذشته شمار زیادی از هنرمندان از جمله سینماگران به‌دلیل حمایت از اعتراضات مردمی و سرکوب خون‌بار و خشونت‌آمیز معترضان، احضار، ممنوع‌الخروج، بازجویی و بازداشت شده‌اند و برای شماری از آن‌ها احکام سنگینی صادر شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024