شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 02.02.2023, 22:05

یک گروه مدافع هنرمندان خواهان آزادی فوری جعفر پناهی شد

یک گروه حقوقی مدافع حقوق هنرمندانی که در سراسر جهان تحت فشار حکومت‌ها هستند خواهان آزادی فوری جعفر پناهی، فیلمساز زندانی در ایران شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، گروه «ابتکار آزادی هنری» (the Artistic Freedom Initiative) که مقر آن در نیویورک است به هنرمندان در معرض خطر در سراسر جهان خدمات مهاجرتی می‌کند و امکان اسکان مجدد آنها را در کشورهای دیگر فراهم می‌کند.

رضا مظاهری،‌ یکی از بنیانگذاران این گروه می‌گوید:‌ «مقاومت شجاعانه جعفر پناهی فریاد ناامیدانه عدالت است.»

جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس ایرانی، پس از بیش از ۲۰۰ روز در زندان، دیروز،‌ چهارشنبه اعلام کرد که در اعتراض به حبس ناعادلانه خود اعتصاب غذا می‌کند.

آقای مظاهری گفت که آقای پناهی با فیلم‌های خود، فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و عدالت‌خواهی برای همه ایرانیان در سه دهه گذشته کمک زیادی به فرهنگ ایران کرده است.

«خصومت و خصومت بی پایان حکومت ایران با هنرمندان، فیلمسازان و افراد خلاق – و حمله مداوم به آزادی‌های هنری – محیطی عمیقا خفقان را برای این گروه ها ایجاد کرده است.»

آقای مظاهری با اشاره به بازداشت هنرمندان در ایران گفت: «دستگیری و بدرفتاری گسترده با هنرمندان نشانگر قدرت جامعه هنری است. این مساله نشانگر ترس جمهوری اسلامی از این است که هنر میتواند صدای معترضان در ایران را گسترش دهد.»

در بیانیه این گروه آمده: «در ماه ژانویه، دو عکاس به حبس طولانی مدت محکوم شدند. ریحانه طراوتی ۳۱ ساله به پنج سال زندان محکوم شد. یلدا معیری، عکاس دیگر هم به شش سال زندان محکوم شد.»

حدود دو هفته پیش، صالح نیکبخت، وکیل جعفر پناهی، گفته بود که مقامات قضایی به او گفته‌اند که تا پایان این هفته درباره آزادی این کارگردان سرشناس سینمای ایران تصمیم خواهند گرفت. آقای نیکبخت گفته بود که با توجه به نقض حکم زندان آقای پناهی در دیوان عالی کشور، او باید فورا آزاد شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024