پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 02.02.2023, 13:39

زنان افغان با ایجاد شغل برای هم‌نوعان خود امید ایجاد می‌کنند

در حالی که طالبان محدودیت‌های تحمیل شده تحصیلی و اشتغال زنان در افغانستان اعمال می‌کنند، گروهی از دانشجویان دختر در کابل، فرصت‌های شغلی را برای هم‌نوعان خود که حقوقشان محدود شده، فراهم می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، برخی از این دختران فداکار افغان با تأسیس مدارس غیررسمی به آموزش دختران می پردازند؛ برخی دیگر کارگاه‌هایی در زمینه‌های مختلف راه‌اندازی و فرصت‌های شغلی را برای هم نوعان خود فراهم می‌کنند.

حسنا رائفی، ۲۱ ساله، دانشجوی ارشد بخش روزنامه‌‌نگاری دانشگاه کابل، یکی از این کارآفرینان داوطلب است.

رائفی در کارگاه خیاطی که با حمایت داوطلبان افتتاح کرده، به بسیاری از زنانی که شغل خود را از دست داده‌اند و دخترانی که نمی‌توانند به مدرسه بروند، با آموزش حرفه‌ای به آنها کمک می کند تا درآمد کسب کنند.

رائفی به آناتولی گفت: با بودجه‌ای حدود ۵۰۰ دلار کارگاه را با دوستانم افتتاح کردیم.

وی اظهار داشت: سفارشات دریافتیمان روز به روز در حال افزایش است.

رائفی با اشاره به اینکه می‌خواهند ظرفیت‌ این کارگاه را گسترش دهند، ابراز داشت: افزایش محدودیت‌ها برای زنان و تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس دخترانه انگیزه ایجاد چنین کارگاهی را داد. ما می‌خواهیم به زنان کمک کنیم.

تمنا عثمان، یک کارآموز ۲۸ ساله، گفت که قبل از آمدن طالبان در یک وزارتخانه کار می کرد، اما بعدا شغل خود را از دست داد.

وی اظهار داشت: وقتی طالبان وارد کابل شدند، من در وزارت بودم، ناگهان آمدند و ما بسیار تعجب کردیم. مرخصی گرفتیم و به خانه رفتیم. خیلی ناراحت شدم و گریه کردم. آنها نمی‌خواستند ما دوباره سر کار بیاییم.

عثمان با اشاره به اینکه تنها یک خواهر و برادر از خانواده 15 نفری خود کار می‌کنند و مشکلات مالی بسیاری دارند، گفت: “من به اینجا آمدم تا حرفه‌ای یاد بگیرم و بتوانم به خودم و خانواده‌ام کمک کنم. اینجا جای خوبی برای تقویت روحیه است. ما چیزهای جدید یاد می گیریم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024