پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 09.12.2022, 21:59

هرانا: ظرف ۸۲ روز در ۱۶۰ شهر ۵۴۴ تظاهرات خیابانی برپا شده

خبرگزاری هرانا با انتشار یک گزارش تفصیلی از ۸۲ روز تظاهرات در ایران می‌گوید که در این مدت در ۱۶۰ شهر کشور، ۵۴۴ اعتراض خیابانی برپا شده است. همچنین دانشجویان نیز در این مدت در ۱۴۳ دانشگاه، ۶۱۵ تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به نوشته این خبرگزاری حقوق بشری، در آمارهای این گزارش تنها اعتراض‌هایی ثبت شده‌اند که حضور خیابانی مردم بیش از ۳۰ نفر بوده است.

همچنین جزییاتی از تخمین این خبرگزاری مبنی بر دستگیر شدن بیش از ۱۸ هزار نفر منتشر شده است. از جمله اسامی دو هزار و ۸۹۱ نفر از دستگیر شدگان که هویتشان توسط هرانا تایید شده، در گزارش دیده می‌شوند.

هرانا همچنین فهرستی از اسامی ۱۲۹ نفر از دستگیرشدگان را منتشر کرده که می‌گوید همگی کودکان زیر ۱۸ سال هستند.

علاوه بر این، اسامی ۶۰۵ تن از دانشجویان بازداشت شده نیز در گزارش دیده می‌شود.

در این گزارش همچنین نقشه‌های پراکندگی اعتراض‌ها، جزییات تحریم‌های حقوق بشری که علیه مقام‌های جمهوری اسلامی وضع شده و جزییاتی از روزهای مهم اعتراض‌ها گنجانده شده است.

خبرگزاری هرانا همچنین فهرستی از اسلحه‌هایی که علیه معترضان استفاده شده به همراه تصویری از این تسلیحات منتشر کرده است.

کلاشنیکف، تفنگ‌های ژ۳ آلمانی، تفنگ اشتایر اچ‌اس ۵۰ (یک اسلحه تک‌تیرانداز ضدتجهیزات)، انواع اسلحه‌های کمری در کنار اسلحه پینت‌بال و انواع سلاح ساچمه‌زنی از جمله تسلیحاتی هستند که بر اساس این گزارش، علیه معترضان در ایران استفاده شده‌اند.

هرانا می‌گوید که بر اساس گزارش‌های پزشکی قانونی و تحقیقات فعالان مدنی مورد اعتماد اسامی این تسلیحات را ثبت کرده است.

در این گزارش همچنین نقشه‌ای از گستردگی اعتصابات در ایران منتشر شده است.

در نقشه اعتصابات هرانا، بسته شدن مغازه‌ها و کسبه از اعتصاب دانشجویان و دانش‌آموزان و کسانی که دست از کار کشیده‌اند، تفکیک شده است.

در بخش دیگری از گزارش نیز جزییاتی درباره اختلال اینترنت در این مدت به نقل از اطلاعات IODA (گروه تحقیقاتی شناسایی و تحلیل اختلال اینترنت) آمده که به ترتیب در این استان‌ها، وضعیت اینترنت از استان‌های دیگر بدتر بوده است: هرمزگان، فارس، اصفهان، ایالم، قم، سمنان، تهران، قزوین، مازندران و گلستان.

در گزارش در ارتباط با کشته‌شدگان نیز آمده که تاکنون هرانا اسامی ۴۸۱ نفر را ثبت کرده، اما هنوز تایید کشته‌شدن اسامی این گروه به پایان نرسیده است. این خبرگزاری می‌گوید که تا امروز توانسته هویت ۲۵۱ تن از کشته‌شدگان را تایید کند.

فعالان حقوق بشر می‌گویند، همچنان که گستردگی و تداوم اعتراض اخیر به حکومت جمهوری اسلامی، ابعادی بی‌سابقه پیدا کرده، میزان سرکوب این اعتراض‌ها و نقض حقوق بشر نیز ایران، شتابی بسیار بالا دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024