پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 07.12.2022, 19:14

گفتگوی آنجلینا جولی و رویا پیرایی: مردم می‌خواهند ایران را پس بگیرند

ایران‌ایر: مجله تایم گفتگوی آنجلینا جولی و رویا پیرایی، فرزند مینو مجیدی را منتشر کرده که در آن پیرایی از مادرش، از وضعیت زندگی در ایران و امید به آینده‌ای که اعتراضات سراسری مردم به وجود آورده صحبت می‌کند.

رویا پیرایی که پس از تشییع جنازه‌ی مادرش (مینو مجیدی) به خاطر شرایط امنیتی ایران را ترک کرد، در گفتگویی با آنجلینا جولی، بازیگر سرشناس آمریکایی در فرانسه از تجربه‌ی مرگ مادرش و امیدهایش به آینده‌ی ایران گفت. او در شروع مصاحبه به جولی می‌گوید: «این اتفاق مثل طوفان بود، همه چیز را با خود برد. رویای قبل از مرگ مادرم رفته است. فکر می‌کنم با او دفن شده‌ام.»

پیرایی در بخشی از این مصاحبه تاکید می‌کند که باید ثابت قدم باشد و پیش برود زیرا خود را موظف می‌داند صدایی برای صدای خاموش مادرش و سایر کشته شدگان اعتراضات سراسری مردم ایران باشد. او درباره‌ی مادرش می‌گوید: «او جانش را برای چیزی که به آن باور داشت داد، گذاشت. او به دنبال آزادی و عدالت برای مهسا و همه نسل جوان بود.»

پیرایی در پاسخ به این سوال جولی که می‌پرسد «بزرگ شدن در ایران برای تو چگونه بود؟»، از شرایط زندگی در ایران و دشواری‌هایی که زندگی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی دارد، صحبت می‌کنه و همین‌طور با اشاره به اینکه در دل خانواده‌اش آزاد بوده و با والدینش ارتباط بسیار خوبی داشته است، اضافه می‌کند:« من آزاد بودم که به آنچه دوست دارم فکر کنم و انجام دهم. فشار بیشتر از طرف جامعه بود، از طرف دولت. قبل از وقوع همه این اتفاقات، من واقعاً به خانواده‌ام نزدیک بودم. شاکر بودم که در این همه سیاهی که جمهوری اسلامی در جامعه ما ایجاد کرد، همدیگر را داشتیم».
جولی در بخش دیگری از مصاحبه با طرح این نکته که پیش از این هم در ایران اعتراضات وجود داشته است از پیرایی می‌پرسد«چرا فکر می‌کنید این بار متفاوت است؟» پیرایی در پاسخ می‌گوید:« «این قیام با آزادیخواهی زنان آغاز شد. مرگ مهسا مثل جرقه بود. ما با خیلی چیزها دست و پنجه نرم می کردیم: فساد در همه سازمان‌ها - در سیستم آموزشی، در سیاست و اقتصاد، در اداره‌ها– همه‌جا و همه چیز. اکنون همه قومیت ها از هر کجای ایران متحد شده‌اند و همه‌ی مردم می‌خواهند کشورشان را پس بگیرند.»

جولی در بخشی از مصاحبه با احتیاط درباره مینو مجیدی از دخترش سوال می‌کند: «اگر این سوال خیلی برای شما آزار دهنده نیست، مادر شما چگونه شخصیتی بود؟» و رویا پیرایی مادرش را اینگونه توصیف می‌کند: « مادرم به آزادی باور داشت. او به انسان‌ها اهمیت می داد. واقعاً صبور بود. به ورزش و ادبیات علاقه داشت و شخصیتی فعال بود. مادرم سرشار از زندگی بود. من عزیزترین شخصیت زندگی‌ام را از دست دادم و به همین دلیل است که احساس می کنم آنها من را نیز کشتند.»

جولی در ادامه درباره شکل مرگ مینو مجیدی به پیرایی می‌گوید:«می‌دانم که هیچ کلمه‌ای مناسب با این لحظه وجود ندارد. من مادرم را به دلیل سرطان از دست دادم، اما سال ها فرصت داشتم تا با او خداحافظی کنم.  شخص دیگری او را از من نگرفت و بعد برای قتلش بهانه بیاورد.»

مینو مجیدی،‌ شهروند کرمانشاهی و پیرو آیین یارسان در اعتراضات ایران در روز ۲۹ شهریور گذشته در کرمانشاه با شلیک گلوله نظامی‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته ‌شد. بعد از مرگش تصویر دخترش رویا پیرایی که موهایش را بریده و مشت کرده  بر سر گور مادر ایستاده،‌ در فضای مجازی ترند شد. پیرایی چند هفته بعد او از ایران خارج شده و مسیح علی‌نژاد را در دیدار با رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه همراهی کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024