پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 06.12.2022, 14:15

روسیه به دلیل سرما استفاده از پهپادهای ایرانی را متوقف کرده است

مقامات اوکراینی می‌گویند از آنجایی که هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران که روسیه از آنها برای حمله به کشورشان استفاده می‌کند، توانایی تحمل سرمای زمستان منطقه را ندارند، روسیه فعلا کاربرد آنها را متوقف کرده‌ است.

به گزارش العربیه به نقل از «بیزنس اینسایدر»، یِوگِنی سیلکین، سخنگوی ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین، روز دوشنبه اعلام کرد روسیه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی که از «پلاستیک و سایر مواد نامقاوم در برابر یخبندان» ساخته شده را متوقف کرده است.


به گفته این مقام اوکراینی، روسیه پهپادهای ایرانی را از ۱۷ نوامبر، که اولین روزی بود که در اوکراین برف آمد، مورد استفاده قرار نداده است. اوکراین عموما زمستان‌های بسیار سردی دارد، و میانگین درجه حرارت اغلب روزهای ماه دسامبر تا مارس زیر صفر است.

به گفته «بیزنس اینسایدر»، ایران و روسیه ابتدا هرگونه همکاری تسلیحاتی را انکار کردهند، ولی تهران بعداً اعتراف کرد که «پیش از شروع حمله روسیه به اوکراین» به روسیه سلاح ارسال کرده است.

گزارش‌های متعدد و ارزیابی‌های اطلاعاتی غربی با ادعای تهران مغایرت دارد. بریتانیا، ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه تولیدکنندگان هواپیماهای بدون سرنشین و برخی افراد ایرانی به دلیل ارسال تسلیحات به روسیه تحریم‌هایی اعمال کرده‌اند.

خبرگزاری «سی‌ان‌ان» در ماه نوامبر گزارش داد که ایران در حال آماده‌سازی خود برای ارسال سلاح‌های بیشتر به اوکراین، شامل «موشک‌های بالستیک کوتاه‌بُرد» است، و گزارش داد كه تهران و مسکو به توافق رسیده‌اند تا خط تولید هواپیماهای بدون سرنشین طراحی ایران را در خاک روسیه تاسیس کنند.

وزارت دفاع بریتانیا 23 نوامبر اعلام کرد که احتمالاً انبار هواپیماهای بدون سرنشین روسیه خالی شده است، ولی تاکید کرد مسکو می‌تواند کماکان پهپاد بخرد. گزارش‌های متعددی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه مستشاران سپاه پاسداران در منطقه جنگی در حال آموزش پرسنل ارتش روسیه برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و سایر تسلیحات هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024