پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 05.12.2022, 21:35

امضای «توافق چارچوب» برای گذار به حکومت مدنی در سودان

توافقنامه چارچوبی برای آغاز روند انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان در راستای پایان دادن به بحران سیاسی در سودان روز دوشنبه ۵ دسامبر ۲۰۲۲ با حضور نمایندگان داخلی و بین‌المللی طی مراسمی در پایتخت سودان امضا شد.

این توافق‌نامه میان بخش نظامی در شورای حاکمیت این کشور و نیروهای تشکل «اعلامیه آزادی و تغییر»، شورای مرکزی و گروه‌های متحد با آن برای پایان دادن به بحران سیاسی سودان و بازگرداندن آن به حاکمیت غیرنظامی به وجود آمده است.

دیگر احزاب سیاسی سودانی نیز ضمن مشارکت در امضای این توافق، از روند گذار دموکراتیک مدنی در کشور ابراز حمایت کردند.

«سازوکار سه‌جانبه» بین‌المللی شامل سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا و سازمان «ایقاد» در کنار مکانیسم چهارجانبه مشتمل بر پادشاهی عربی سعودی، ایالات متحده، امارات متحده عربی و بریتانیا، و همچنین نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا و نمایندگی‌های دیپلماتیک معتبر در خارطوم نیز در مراسم امضاء شرکت داشتند.

برخی از جزئیات توافقنامه چارچوب

به گزارش خبرنگار «العربیه»، این توافق شامل مبانی کلی در بر دارنده تحکیم اصل عدالت و پاسخگوسازی، سازوکارهای عدالت در مرحله گذار و پایان دادن به فرار از مجازات است.

توافق مزبور همچنین بر ایجاد ارتش سازمان‌یافته یکپارچه و متعهد به دکترین نظامی واحد و برپایی حاکمیت مدنی تمام‌عیار، بدون مشارکت نیروهای نظامی تاکید دارد.

بر اساس این توافق، دوران گذار به مدت دو سال از زمان انتصاب نخست‌وزیر و انتخاب نخست‌وزیر موقت توسط نیروهای انقلابی امضاکننده «توافقنامه چارچوب» خواهد بود.

به موجب همین توافق، رئیس دولت، فرمانده کل ارتش خواهد بود و اختیارات نخست‌وزیر در دوران گذار گسترش می‌یابد.

ممنوعیت تشکیل نیروهای شبه‌نظامی، رویکرد متوازن در سیاست خارجی، متوقف‌کردن فروپاشی اوضاع اقتصادی، مشارکت 40 درصدی زنان در پارلمان، آغاز روند تدوین قانون اساسی و اجرای انتخابات در پایان دوران 24 ماهه گذار از جمله موارد مهم ذکر شده در این توافقنامه هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024