شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 03.12.2022, 7:22

تعداد جان‌باختگان اعتراضات سراسری در ایران به ۴۶۹ نفر رسید

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد از ۲۶ شهریور تا یازدهم آذر ۴۶۹ نفر در اعتراضات ایران جان خود را از دست داده‌اند که ۶۴ نفر از آنها کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.

خبرگزاری هرانا تعداد بازداشت‌شدگان را هم تا پایان پنجم آذر ۱۸۲۱۰ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد هویت ۳۵۲۴ تن مشخص شده است.

در سومین ماه از آغاز اعتراضات مردمی، شمار شهرهای معترض به ۱۵۹ شهر افزایش یافته است. ۱۴۳ دانشگاه کشور نیز به اعتراضات پیوسته‌اند که در این میان ۵۸۴ دانشجو بازداشت شده‌اند.

تا این روز همچنین ۱۱۲۹ تجمع شهری و دانشگاهی در سراسر کشور صورت گرفته که کماکان با برخورد خشونت بار از سوی نیروهای امنیتی همراه بوده است.

در تحولی دیگر، فیلم‌ها و گزارش‌های ارسالی به صدای آمریکا از حضور هزاران نفر از شهروندان معترض در زاهدان در روز جمعه ۱۱ آذرماه خبر می‌دهد.

مردم معترض بعد از برگزاری نماز جمعه اهل سنت در این شهر، راهپیمایی کردند. آنها شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر بسیجی» و همچنین «مرگ بر حکومت بچه‌کش» دادند.

مولوی عبدالحمید نیز در نماز جمعه اهل سنت این شهر، در سخنانی از صدور اتهام و احکام افساد فی الارض توسط محاکم قوه قضائیه انتقاد کرد و گفت «برای زندانیان حکم محاربه نزنید. ۴۴ سال ملت تحمل کردند، حالا برای مردم اعتراضی پیش آمده است.»

در برخی از فیلم‌ها از زاهدان، زنان بلوچ حضور پررنگی دارند و شعار می‌دهند. این دومین هفته پیاپی است که زنان بلوچ در کنار مردان در راهپیمایی شرکت می‌کنند.

روز جمعه سازمان حقوق بشری هه‌نگاو کشته شدن فرزین معروفی، جوان اهل مهاباد را که در تجمعات پس از شکست تیم ملی ایران در اکباتان تهران شرکت کرده بود تایید کرد.

گفتنی است پس از شکست تیم فوتبال ایران از آمریکا گروهی از مردم معترض به رفتارهای حکومت در خیابانها تجمع کردند. گفته می‌شود در این میان فرزین معروفی بر اثر «اصابت گلوله به سر» در شهرک اکباتان تهران کشته شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024