شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 03.12.2022, 11:11

اولین جلسه‌ی دادگاه فائزه هاشمی برگزار شد

ندا شمس، وکیل فائزه هاشمی رفسنجانی در صفحه شخصی‌اش در توییتر از تشکیل نخستین جلسه دادگاه این فعال سیاسی خبر داد.

این وکیل دادگستری اعلام کرده است که فائزه هاشمی در دادگاه، به «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی» متهم شده است.

به گفته ندا شمس، این جلسه در حالی برگزار شده که دختر اکبر هاشمی رفسنجانی و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در حال گذراندن دوره محکومیت برای اظهارنظرهای سابق خود است. در این جلسه دادگاه گفته شد قاضی کلیه فایل‌هایی را که وزارت اطلاعات ارائه کرده، بررسی کرده است.

در ادامه این توییت، وکیل این فعال سیاسی ابراز امیدواری کرده است که احکام کلیه بازداشت‌شدگان اخیر منطبق بر قانون و رحمت اسلامی صادر شود.

او همچنین گفته است: «در پایان جلسه، خانم هاشمی را بغل کردم و بوسیدم و گفتم: پیشرفت داشتید از سالی یک محاکمه، به سالی دو محاکمه رسیدید. زمان کم بود و فضا شلوغ‌تر از آنکه بتوانم بگویم: شیر همیشه شیر است؛ هرکجا که باشد...»

پیش‌تر سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی در مورد آخرین وضعیت بازداشت فائزه هاشمی اعلام کرده بود: «خانم هاشمی با قرار بازداشت موقت در بازداشت است و پیشینه‌ای از سوابق دارد. ایشان به‌ موجب دادنامه ۶ بهمن ۱۳۹۹، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، به تحمل ۱۵ ماه حبس و دو سال مجازات تکمیلی محکوم شد.»

مسعود ستایشی با اشاره به پرونده دیگر فائزه هاشمی رفسنجانی در نشست خبری روزانه‌اش تصریح کرد: «ایشان دادنامه دیگری هم دارد و در ۲۱ آذر سال ۱۴۰۰ در دادگاه تجدیدنظر به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس و دو سال مجازات تکمیلی و منع خروج از کشور محکوم شد.»

فائزه هاشمی، دختر رئیس‌جمهوری پیشین ایران که به اظهارنظرها و گفت‌وگوهای بحث‌برانگیز شهرت دارد، پنجم مهرماه با اتهام «تحریک اغتشاشگران به اعتراضات خیابانی» در شرق تهران بازداشت شد. او پیش‌تر هم چندین نوبت سابقه بازداشت و محاکمه با دلایل سیاسی را در پرونده دارد.

هاشمی سال ۸۲ و در زمان مدیرمسئولی «روزنامه زن» به دلیل نقد حجاب اسلامی و حمایت از فمینیسم، به دادگاه احضار شد و در سال ۹۰ با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به شش ماه حبس تعلیقی و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد. او همچنین در سال ۹۵ هم با اتهام نشر اکاذیب به‌ قصد تشویش اذهان عمومی علیه قوه قضاییه و سپاه و سیاه‌نمایی علیه نظام، به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024