پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 06.10.2022, 21:11

بیانیۀ جمعی از استادان و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی پژوهشی

به نام خداوند جان و خرد

این روزها حال هیچ‌کس خوب نیست؛ حالِ جوان‌هایمان، پاره‌های دلمان هم به هیچ وجه خوب نیست؛ آه از این روزهای سرخ و سیاه!

اگر پیش‌تر بارقه‌هایی از امید در دلشان سوسو می‌زد، اکنون آن هم رو به خاموشی است. نتوانستیم حتی امید و آرزو را در ذهن و دل نسل جوان زنده نگه داریم؛ غنچه‌هایی که قرار بود گل شوند و ثمر بدهند و مایۀ سرزندگیِ این سرزمین و این سرزمان باشند، پیش چشمانمان یکی یکی پرپر می‌شوند ...

بسی دریغ که در قرن بیست و یکم و پس از تجربۀ سنگینِ جنگ‌های خانمان‌سوزِ خرد و کَلان، استادانِ کشوری که قلب تپندۀ دانش و فرهنگ و تمدن خاور میانه است، باید هنوز هم از بدفرجامیِ خشونت و زشتیِ درشت‌خویی بگویند! بسی افسوس که استادانِ این مرز و بوم در طلیعۀ قرن پانزدهمِ هجرتِ پیام‌آورِ رحمت و شفقت، نگاهبانِ حرمت و کرامت، منادیِ مدارا و مروّت، و رهایی‌بخش بشر از زندان تاریک اسارت و جهالت به سوی روشنای فراخِ حرّیت و عقلانیت، هنوز هم باید ضرورتِ آزادی و آزادگی را به عنوان پیش‌شرطِ هر نوع تعالی و توسعه یادآور شوند!

کیست که نداند خشونت خشونت می‌زاید و بی‌رحمی تندخویی به بار می‌آرد؟!  کیست که نداند باید بر زخمِ تازه با نرم‌رفتاری و نرم‌گفتاری و عذرخواهی، پرستارانه مرهم نهاد و نمکِ داغِ دروغ و ناراستی و نادرستی بر آن نیفشاند؟!

شگفتا که مردم را به فرزندآوری فرا می‌خوانند و از دیگرسو فرزندان بالیده و پروردۀ آنان را با ضرب و شتم و قتل و حبس می‌نوازند! شگفتا که از تمدن‌سازی می‌گویند و نمی‌دانند که خشت اولِ آن تکریم انسان و سازگاری و رواداری و گفت و گو با دیگراندیشان است!

و ما مدرّسان دانشگاه‌ها که خود سال‌هاست به مقتضای اخلاق حرفه‌ای، پرسشگری و نقد را به دانشجویان آموخته‌ایم، نتوانستیم بیش از این تاب بیاوریم و چشم بر نامردمی‌ها ببندیم و نظاره‌گر و توجیه‌گر رفتارهای نکوهیدۀ این روزهای تلخ باشیم. ما در کنار مردم عزیزمانیم و معتقدیم که دست خدا هم با ماست که: «یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة»!  و چشم می‌داریم که اصحاب قدرت و دولت، چشمی حق‌بین بیابند و هر چه زودتر به جبرانِ ما فات و تدارکِ رفتارهای ناموجّه خود بپردازند:

۱. جوانان پرشور معترضِ این روزها همان نسلِ آینده‌ساز کشورند. اگر مسئولان، اعتراض این نسل را بر نمی‌تابند و منطقی نمی‌انگارند، بدان جهت است که از درک آنها ناتوانند و زبانِ گفت و گو با آنها را نمی‌دانند؛ باید بیاموزند که چگونه با گفتار و رفتاری بهنجار، این نسل پرسشگر را قانع سازند. آینده از آنِ اینان است، نه از آنِ کسانی که تسلیم محض و بی‌چون و چرای ارباب قدرت و اصحاب مناصب‌اند. باید به نسل جوان فرصت اعتراض و پرسش داد تا صاحبان پست و مقام را به چالش بکشند و باید در برابر حرف حق آنان تسلیم شد. «برخوردِ مناسب» با این نسل مطالبه‌گرِ حقجو به رسمیت شناختن آنها و گفت و گو با آنان و شنیدن حرفهایشان و کنار گذاشتنِ همۀ کارهای نابخردانه‌ و خشن است. باید بی‌درنگ از مردم عذرخواهی کرد، بازداشتیان را رها ساخت و به دلجویی از خانواده‌های قربانیان مظلوم پرداخت!

۲. منتقدانِ میان‌سال را هم که بسیاریشان در جوانی معترضانی پرشور بوده‌اند و برای برقراری و استمرار حکومتی مردمی کوشیده‌اند و اکنون با کوله‌باری از تجربه، از سرِ دلسوزی برای بقا و آبادیِ میهن لب به انتقاد گشوده‌اند و با جوانان همدلی می‌کنند، باید ارج نهاد و شِکوه‌هایشان را با گوش دل نیوشید. افترای ناجوانمردانۀ «اثرپذیری از بیگانگان» به این نسل آزمودۀ خردورز، و احضار و بازداشتِ و پیگرد آنان نشانۀ اوج بی‌تدبیری و  بیچارگیست. بسیاری از اینان صاحبان اصلیِ انقلابند و برای حفظ کشور در طول انقلاب و جنگ هزینه‌ها داده‌اند. اتفاقا گاهی کسانی که در سرکوب مردم، آمر و مسبِّب و عامل و مباشر بوده‌اند، از بدخواهان کشور و نظامند و باید دستگیر و محاکمه شوند و چه بسا خواسته یا ناخواسته در جهت تحقّق برنامه‌ها و اهداف بدخواهان بیرونی به چنین رفتارهایی نامعقول دامن می‌زنند.

۳. آزادی رسانۀ ملی و دیگر رسانه‌ها از انحصار یک گروه و یک فکر، ضامن بقای کشور است. مخالف و موافق و منتقد و مدافع همگی باید بدون تبعیض، امکان استفاده از رسانه ملی را داشته باشند تا بلوغ سیاسی مردم تحقّق یابد و مجال آسیب‌شناسی و اصلاح همواره فراهم باشد و افراد بی‌کفایت فرصت نیابند بر مقدرات کشور مسلط شوند.
والسلام علی‌ من اتبع‌ الهدی

۱. ابن الرسول، سید محمدرضا
۲. احمدی‌کیا، حسین
۳. اخلاقی، اکبر
۴. ادریس، محمدعلی
۵. اسلامی، محرم
۶. اسلامی، محمدرضا
۷. اشراقی، فاطمه
۸. افخمی عقدا، رضا
۹. اکبری بیرق، حسن
۱۰. امین، احمد
۱۱. باباصفری، علی اصغر
۱۲. بنی‌هاشمی، سید محمدعلی
۱۳. بهرامی، عسکر
۱۴. حاجی‌شریفی، حمیدرضا
۱۵. خراسانی، محبوبه
۱۶. خطیبی، ابوالفضل
۱۷. دوازده‌امامی، سید محسن



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024