سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 05.10.2022, 22:05

توماری با بیش از ۱۰ هزار امضا در بریتانیا: به افراد مرتبط با رژیم ایران ویزا ندهید

توماری با بیش از ۱۰ هزار امضا در سایت پارلمان بریتانیا ثبت شده که از دولت این کشور می‌خواهد صدور و تمدید ویزای «افراد مرتبط با رژیم ایران» را فورا متوقف کند؛ تعداد امضاکنندگان این تومار در حال افزایش است.

به گزارش بی‌بی‌سی، این تومار که در واکنش به اعتراضات اخیر در ایران راه اندازی شده، همچنین از بریتانیا می‌خواهد «هر گونه مذاکره با رژیم ایران» را تا حل شدن مسئله حقوق بشر متوقف کنند.

قدرت‌های جهانی از جمله بریتانیا هم‌چنان تلاش می‌کنند برای احیای توافق هسته‌ای (برجام)، زمینه توافق ایران و آمریکا را از طریق مذاکرات غیرمستقیم فراهم کنند، هر چند که این گفت‌وگوها از مدتی پیش به دلیل اختلافات دو طرف پیشرفتی نداشته است.

توماری که خطاب به دولت بریتانیا منتشر شده، می‌گوید «اعتراضات جاری در ایران برای موفقیت نیازمند حمایت قدرت‌های جهانی است. از زمان آغاز اعتراض‌ها اینترنت مسدود شده، معترضان بر اساس گزارش‌ها مورد حمله قرار گرفته و کشته شده‌اند و بسیاری دستگیر شده‌اند.»

نویسندگان این متن هشدار داده‌اند که در این شرایط کاهش تحریم‌ها علیه حکومت ایران پولی را در اختیار آنها می‌گذارد که «ما نمی‌خواهیم به دست آنها برسد».

این تومار همچنین گفته است «مقام‌هایی که با منافع رژیم ایران در ارتباط هستند» نباید در بریتانیا باشند.

اگر تعداد امضاهای توماری که در سایت پارلمان بریتانیا ثبت شده به ۱۰ هزار برسد-که رسیده- دولت بریتانیا به آن واکنش نشان می‌دهد.

در صورت رسیدن امضاها به صد هزار موضوع می‌تواند در جلسه پارلمان مطرح شود.

تنها شهروندان و ساکنان بریتانیا می‌توانند این تومارها را امضا کنند.

احضار متقابل سفیران ایران و بریتانیا

وزارت خارجه بریتانیا روز دوشنبه ۳ اکتبر (۱۱ مهر) کاردار سفارت ایران در لندن را «به دلیل سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات» اخیر احضار کرد.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا گفت که خشونت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در برخورد با معترضان «واقعا تکان‌دهنده است».

او گفت «برای مقامات ایرانی روشن کرده‌ایم که به جای مقصر دانستن عوامل خارجی در ناآرامی‌ها، باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند و به نگرانی‌های مردم خود گوش دهند.»

وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه در اقدام متقابل سفیر بریتانیا در تهران را احضار کرد تا «دخالت وزارت خارجه بریتانیا در امور داخلی ایران» را محکوم کند.

مقام‌های وزارت خارجه ایران با انتقاد از به کار بردن «تعابیر جعلی و تحریک‌آمیز» از سوی بریتانیا هشدار دادند که جمهوری اسلامی «گزینه‌های ممکن را در واکنش متقابل به هر گونه اقدام نامتعارف طرف بریتانیایی مد نظر قرار خواهد داد».

اعتراض به حضور مقام‌‎ها و وابستگان جمهوری اسلامی در خارج

اعتراضات ایران که بعد از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز و به اعتراضات ضد حکومتی در سراسر ایران تبدیل شد با حمایت گسترده ایرانیان خارج از کشور و برگزاری راهپیمایی‌های بزرگ در شهرهای مختلف جهان همراه شد.

یکی از خواسته‌های معترضان به حکومت ایران که در شبکه‌های اجتماعی هم به صورت گسترده مطرح شده، جلوگیری از سفر و اقامت مقام‌ها و افراد نزدیک، وابسته یا مدافع جمهوری اسلامی و کسانی است که ‌همزمان با سرکوب اعتراضات برای حکومت ایران در خارج از این کشور «لابی می‌کنند».

از آغاز اعتراضات اخیر تاکنون آمریکا و کانادا تحریم‌ها و محدودیت‌هایی را علیه فرماندهان پلیس و سپاه و همین طور مقام‌هایی که به گفته آنها در نقض حقوق بشر در ایران دست داشتند، وضع کرده‌اند.

روز سه‌شنبه چهار اکتبر (۱۲ مهر) جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نطقی در پارلمان اروپا گفت که مهسا امینی در بازداشت پلیس «کشته شده» و معترضان ایرانی را ستود.

آقای بورل گفت درخواست اتحادیه اروپا از مقام‌های ایران برای حقوق اساسی شهروندان ایرانی نتیجه‌ای نداشته است و سرکوب معترضان را «غیر قابل قبول و توجیه» خواند.

او گفت در واکنش به اقدامات حکومت ایران در جلسه بعدی شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا موضع اعمال محدودیت‌های تازه یا همان تحریم علیه مقام‌های مسئول جمهوری اسلامی در خشونت‌های اخیر را مطرح خواهد کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024