پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 05.10.2022, 12:24

باقر نمازی شهروند ایرانی آمریکایی از ایران خارج شد

باقر نمازی شهروند ایرانی آمریکایی پس از ۷ سال زندان از ایران خارج شد

باقر نمازی زندانی سابق دوتابعیتی ۸۵ ساله پس از بیش از شش و نیم سال بازداشت غیرقانونی در زندان اوین، ایران را ترک کرد و وارد مسقط پایتخت عمان شد.

وکیل آقای نمازی صبح چهارشنبه ۱۳ مهر با تائید این خبر به بخش فارسی صدای آمریکا گفت: باقر نمازی پس از توقفی کوتاه، به ابوظبی می‌رود، سپس تحت عمل جراحی اندارترکتومی کاروتید در کلینیک کلیولند قرار می‌گیرد تا انسداد شدید شریان کاروتید داخلی چپ (ICA) را رفع کند. این مشکل، او را در معرض خطر سکته مغزی قرار داده‌ است.

باقر نمازی، پدر سیامک نمازی ۵۱ ساله است که هنوز در ایران زندانی است، اما اکنون با مرخصی یک هفته‌ای قابل تمدید، از زندان اوین خارج شده است.

در بیانیه‌ای که توسط «جرد گینزر» وکیل آقای نمازی در اختیار صدای آمریکا قرار گرفته، بابک نمازی، پسر باقر نمازی و برادر سیامک در واکنش به تحولات امروز گفت: «نمی‌توانم به اندازه کافی احساسم را بیان و توصیف کنم.»

او‌ گفت: «بسیار خوشحالم که می‌توانم بعد از مدت‌ها دوباره پدرم را در آغوش بگیرم. در چند سال گذشته فکر می‌کردم این روز هرگز نخواهد آمد. بیان و توصیف کافی احساسم غیرممکن است. مایلم از عمان‌ و‌ پادشاه این کشور برای تسهیل سفر پدرم به خارج از ایران و همچنین حمایت مستمر آنها از خانواده‌ام و امارات متحده عربی برای میزبانی سخاوتمندانه پدرم برای درمان او در ابوظبی تشکر کنم.»

بابک‌ نمازی گفت:« علاوه بر این، از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد که سال‌ها برای خروج‌ پدرم از ایران به صورت بشردوستانه تلاش کرد، تشکر می‌کنم. همچنین می‌خواهم از دولت‌های سوئیس، بریتانیا، قطر و البته ایالات متحده که سال‌ها روی پرونده‌های خانواده‌ام کار کرده‌اند، تشکر کنم.»

نمازی افزود: «من همچنین مدیون کارفرمای سابق پدرم، سازمان یونیسف و همه کارمندان فعلی و سابق آن هستم که ما را به عنوان یک خانواده در آغوش گرفتند، همچنین به گروه‌های جهانی حقوق بشر، و به روزنامه‌نگارانی که همگی به من کمک کردند تا توجه عمومی را به وضعیت اسفناک خانواده‌ام جلب کنم، نیز مدیونم.»

بابک نمازی افزود:«خارج شدن پدرم از ایران بسیار مهم است اما امروز روزی تلخ است. برادرم سیامک و دیگر آمریکایی‌ها، عماد شرقی و مراد طاهباز در ایران نگهداری می‌شوند. تا زمانی که همه خانواده‌مان و سایر آمریکایی‌ها به خانواده‌هایشان ملحق شوند کابوس ما تمام نمی‌شود.»

نمازی در ادامه از دولت‌های ایران و ایالات متحده درخواست کرد که با توافقی بشردوستانه تلاش کنند همه اسیران آمریکایی در ایران را از جمله برادر او سیامک به خانه بازگردند.

بابک نمازی همچنین همچنین از همه حامیان زندانیان دوتابعیتی و خانواده‌هایشان خواست در تلاش‌ مضاعف برای بازگرداندن سریع سیامک و سایر آمریکایی‌ها به او ملحق شوند.

جرد گینزر،وکیل خانواده نمازی هم گفت:« امروز روز خوبی برای خانواده نمازی است، اما کار هنوز تمام نشده است. ما اکنون نیاز داریم که ایالات متحده و ایران برای دستیابی به توافقی که در نهایت همه گروگان‌های آمریکایی را به خانه بازگرداند، سریع عمل کنند.»

از آنجایی که باقر نمازی به‌محض ورود به ابوظبی بی‌درنگ به بیمارستان می‌رود، نه او و نه بابک نمازی برای مصاحبه در دسترس نخواهند بود.

سیامک نمازی، مهر ۱۳۹۴ به اتهام «همکاری با آمریکا» دستگیر شد و از آن تاریخ مشمول مرخصی نشده بود.

باقر نمازی هم که با وعده مقامات جمهوری اسلامی برای دیدار با پسرش سیامک به تهران سفر کرد، بهمن ۱۳۹۵ بازداشت و به اتهام «همکاری با ایالات متحده آمریکا به ده سال زندان محکوم شد.

او هنگام بازداشت ۷۹ ساله بود و از بیماری‌های متعددی از جمله آریتمی قلبی رنج می‌برد.

نهادهای مسئول در ایران با وجود اطلاع از بیماری‌ باقر نمازی، مدتی طولانی او را در سلول انفرادی زندانی کردند و شرایط سخت زندان، بیماری‌های او را تشدید کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024