جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 04.10.2022, 16:49

سفر بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل به آذربایجان

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل در سفری که رسانه‌ای نشده بود از آذربایجان دیدار کرد. دفتر وزارت دفاع اسرائیل محور این دیدار را “موضوعات امنیتی و سیاسی” عنوان کرده است.

به گزارش دویچه وله، به نوشته رسانه‌های اسرائيل، بنی گانتس در این سفر با الهام علی‌اف رییس جمهوری آذربایجان دیدار داشته و هدفش تقویت همکاری‌های دفاعی میان اسرائیل و آذربایجان بوده است.

وزیر دفاع اسرائیل همچنین با همتای آذربایجانی خود، ژنرال ذاکر حسن‌اف و نیز رییس سرویس امنیت مرزی آذربایجان، ژنرال الچین قلی‌اف ملاقات داشته و از ستاد خدمات مرزی آذربایجان دیدار کرده است.

بنی گانتس را در این سفر گروهی از مقامات و ژنرال‌های بلندپایه اسرائیل همراهی می‌کردند از جمله مدیرکل وزارت دفاع اسرائیل و مدیر سیاسی دفتر روابط سیاسی-نظامی وزارت خارجه این کشور.

وزیر دفاع اسرائیل در دیدارهایش با مقامات آذربایجان بر اهمیت روابط استراتژیک بین اسرائیل و جمهوری آذربایجان تاکید کرده و گفته کشورش به تلاش برای صلح و ثبات در منطقه و جهان ادامه می‌دهد.

مقامات دو کشور همچنین درباره تغییرات پیش‌آمده در خاورمیانه پس از توافق ابراهیم و نیز تقویت روابط اسرائیل با ترکیه و دیگر کشورهای منطقه و جهان گفت و گو کردند.

در جریان توافق موسوم به ابراهیم چند کشور عربی از جمله امارات و بحرین با وساطت امریکا با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کردند.

روابط اسرائیل با آذربایجان برای ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. آذربایجان همچنین اصلی‌ترین منبع تامین نفت برای اسرائیل است و در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از مهمترین واردکننده‌های سخت‌افزارهای نظامی اسرائیل شده است.

مرکز تحقیقات صلح سیپری در استکهلم در گزارش سال ۲۰۲۰ خود گفت باکو دومین خریدار بزرگ سیستم‌های نظامی اسرائیل پس از هند است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024