پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 04.10.2022, 14:20

نوبل فیزیک به سه دانشمند از آمریکا و اتریش و فرانسه رسید

کمیته اعطای جوایز نوبل روز سه‌شنبه، ۱۲ مهر، سه دانشمند از کشورهای غربی را برای آزمایش‌های «پیشگامانه» در راه پیشبرد فن‌آوری کوانتوم، برنده جایزه نوبل سال ۲۰۲۲ معرفی کرد.

به گزارش رادیو فردا، این سه پروفسور جان اف. کلازر، محقق ۷۹ ساله از آمریکا، پروفسور الن اسپه، دانشمند ۷۵ ساله از دانشگاه پلی‌تکنیک فرانسه و پروفسور آنتون زایلینگر، فیزیکدان ۷۷ ساله از دانشگاه وین در اتریش هستند.

هر سه‌ نفر در گذشته برنده جوایز علمی معتبر دیگری در جهان نیز بوده‌اند و از جمله اسرائیل در سال ۲۰۱۰ به آنان جوایز معتبر «وولف» را اعطا کرده بود.

اوا اولسون، یکی از اعضای کمیته نوبل فیزیک، گفت که این سه دانشمند آزمایش‌هایی در زمینه «فوتون‌های در هم تنیده، اثبات نقض نابرابری‌های بِل و پیشگامی در علم اطلاعات کوانتومی» انجام داده‌اند که آن‌ها را محق دریافت جایزه نوبل کرده است.

کمیته نوبل نیز در توییتر خود نوشت که این پژوهشگران ابزارهای آزمایشی ابداع کردند که بنیاد و پایه برای دوران نو در فن‌آوری کوانتوم محسوب می‌شود.

روز ۱۱ مهر برنده جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۲۲ اعلام شده بود و قرار است روز ۱۳ مهر برنده یا برندگان جوایز شیمی نوبل معرفی شوند.

برنده نوبل ادبیات نیز روز ۱۴ مهر معرفی خواهد شد و پس از اعلام نام برنده جایزه نوبل صلح در روز ۱۵ مهر، برنده نوبل اقتصاد روز ۱۸ مهر اعلام خواهد شد تا با آن، برندگان همه جوایز رشته‌های نوبل سال ۲۰۲۲ مشخص شده باشند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024