جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 03.10.2022, 19:10

اوکراین می‌گوید در منطقه الحاق شده «خرسون» پیشروی کرده است

اوکراین روز دوشنبه ۱۱ مهر ادعا کرد نیروهای این کشور در استان خرسون که جمعه گذشته به خاک روسیه الحاق شد پیشروی کرده‌اند. ضد حمله و پیشروی ارتش اوکراین طی چند هفته اخیر در استان خرسون در مقایسه با پیشروی سریع آن‌ها در ناحیه خارکیف در شمال شرقی کشور کندتر و دشوارتر بوده است.

به گزارش رادیو فردا، خرسون یکی از چهار استان اشغالی اوکراین است که در پی برگزاری همه‌پرسی «غیرقانونی» همراه با دونتسک، لوهانسک و زاپروژیا به خاک روسیه الحاق شد. مجلس سفلی دومای روسیه روز دوشنبه معاهده الحاق این مناطق را تصویب کرد و قرار است مجلس علیای دوما نیز فردا این معاهده را تصویب کند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز دوشنبه گفت دو استان لوهانسک و دونتسک با همان مرزهای مشخص خود که قبل از شروع درگیری‌های نظامی بین شورشیان مورد حمایت مسکو و ارتش اوکراین در سال ۲۰۱۴ وجود داشت به فدراسیون روسیه می‌پیوندند ولی مرزهای دقیق دو ناحیه خرسون و زاپروژیا هنوز مشخص نشده است.

او بدون ارائه جزئیات بیشتر افزود: «ما گفت‌وگو در این زمینه با ساکنان این دو منطقه را ادامه خواهیم داد».

رسانه‌های اوکراین روز دوشنبه لحظه برافراشتن پرچم این کشور دریکی از روستاهای استان خرسون را پخش کردند. به نظر می‌رسد که ارتش اوکراین در پیشروی‌های اخیر در خرسون این روستا را بازپس گرفته است.

ارتش اوکراین از زمان شروع ضد حمله خود در این مناطق از اواخر مرداد مواضع و خطوط ارتباطی ارتش روسیه در ساحل غربی رود دنیپر را هدف حملات سنگین قرار داده است. در این حملات با استفاده از موشک‌اندازهای آمریکایی «هیمارس» تعدادی از پل‌های موقت در مسیرهای تدارکاتی و شبکه ارتباطی و فرماندهی ارتش روسیه منهدم و یا به شدت تخریب شده‌اند. ولی به‌نظر می‌رسد که به‌دلیل مسطح بودن منطقه، ارتش روسیه با حملات هوایی و آتش توپخانه مستمر توانسته است پیشروی ارتش اوکراین در استان خرسون را کند کند.

یکی از مقامات دست‌نشانده روسیه در استان خرسون روز دوشنبه در یک پیام ویدیویی اذعان کرد که ارتش اوکراین توانسته است در عمق بیشتری از خطوط دفاعی روسیه پیشروی کند ولی همزمان ادعا کرد که «اوضاع تحت کنترل است و استحکامات دفاعی روسیه به خوبی عمل می‌کنند».

ارتش اوکراین روز یکشنبه کنترل کامل شهر لیمان، واقع در غرب استان دونتسک و یک مرکز مهم حمل‌ونقل و شبکه راه آهن در شرق کشور را به‌دست گرفت. تحت تاثیر الحاق مناطق اشغالی اوکراین و تهدید ولادیمیر پوتین به استفاده از جنگ‌افزارهای تخریب گسترده برای دفاع از قلمرو آن کشور، جنگ وارد مرحله جدیدی شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز هفته گذشته در واکنش به این تحولات خواستار پیوستن سریع اوکراین به پیمان ناتو شد. ولودیمیر زلنسکی غروب یکشنبه در پیام ویدیویی روزانه خود خطاب به مردم اوکراین گفت: «آزادسازی لیمان به مهمترین خبر رسانه‌ها بدل شده است ولی موفقیت سربازان ما فقط به این شهر محدود نمی‌شود».

او در بخش دیگری از این سخنرانی از واحدهای مستقر در شهر زادگاهش در استان خرسون و پیشروی‌های اخیر آن‌ها قدردانی کرد. دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت بر اثر گلوله‌باران هشت ناحیه توسط ارتش روسیه طی ۲۴ ساعت گذشته دو غیرنظامی کشته و ۱۴ نفر مجروح شده‌اند. این بیانیه افزود که روسیه در واکنش به پیشروی‌های ارتش اوکراین در استان خرسون رفت‌وآمد به شهر خرسون، مرکز این استان، را محدود کرده و ساکنان فقط با کسب اجازه مخصوص می‌توانند از شهر خارج شوند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024