سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 03.10.2022, 14:28

دستگیری یک زن گردشگر ایتالیایی در ایران

آلیسا پیپرنو، زن ۳۰ ساله ایتالیایی، چهار روز پس از بازداشت در تهران، با خانواده‌اش تماس گرفته و درخواست کمک کرده است.

گفته می‌شود این شهروند ایتالیایی ساکن رم روز چهارشنبه، ششم مهر، در تهران به دلایل نامعلومی بازداشت شده است. او روز یکشنبه، ۱۰ مهر، پس از چهار روز بی‌خبری و سکوت مطلق، با والدین خود تماس گرفت و به آنان گفت که «بی‌دلیل» بازداشت شده و از اینکه ممکن است دیگر هرگز آزاد نشود، می‌ترسد.

به گزارش ایندی‌پندنت، پدر و مادر آلیسا پس از تماس تلفنی دخترشان به وزارت خارجه ایتالیا مراجعه کردند. با این حال هنوز حتی مشخص نیست آلیسا در کدام زندان جمهوری اسلامی ایران نگهداری می‌شود.

در روزهای گذشته، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای، اعلام کرد که مقام‌های ایران ۹ شهروند خارجی را با اتهام «همدستی» در اعتراض‌های اخیر دستگیر کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران نیز در خبری دستگیری یک شهروند ایتالیایی را تایید کرده است.

به گزارش خبرگزاری رم، آلیسا روز تولدش، در حالی‌ که قصد داشت به اتفاق دوستانش از محل اقامت خود بیرون بیاید و به پیک‌نیک برود، دستگیر شد. او را یک دوست لهستانی و یک دختر ایرانی همراهی می‌کردند. پس از اینکه تلفن همراه آلیسا قطع شد، خانواده‌اش برای پیدا کردن او در فضای مجازی کارزاری راه انداختند.

آلیسا حدود دو ماه در ایران اقامت داشت و در انتظار صدور ویزا برای رفتن به پاکستان بود. پدرش می‌گوید که او یک گردشگر است و در مدت شش سال گذشته دور دنیا سفر کرده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران روز جمعه، هشتم مهر، در اطلاعیه‌ای، از دستگیری ۹ شهروند آلمانی، لهستانی، ایتالیایی، فرانسوی، هلندی و سوئدی خبر داد و ادعا کرد که «عوامل سازمان‌های جاسوسی بیگانه» و آمریکا و بریتانیا و عربستان سعودی در اعتراض‌های اخیر نقش داشته‌اند.

دور اخیر اعتراض‌های اخیر مردم ایران که از روز ۲۶ شهریور و پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی، آغاز شد، موجی از واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت. جمهوری اسلامی ایران نیز با تکرار روند همیشگی خود در نسبت دادن اعتراض‌های مردمی به خارج از کشور، شماری از شهروندان اروپایی را که به ایران سفر کرده بودند، به اتهام «جاسوسی» دستگیر کرد.

وزارت خارجه آلمان هفته گذشته به شهروندان این کشور و اتباع ایرانی که پاسپورت آلمانی دارند، توصیه کرد سفرهای غیرضروری خود به ایران را لغو کنند. در اطلاعیه وزارت خارجه آلمان به شهروندان این کشور و دوتابعیتی‌ها به صراحت هشدار داده شد که امکان دستگیری آنان وجود دارد.

پیش‌تر کشورهای انگلستان، آمریکا، فرانسه، سوئد و کانادا هم در اطلاعیه‌هایی، به شهروندانشان و افراد دوتابعیتی توصیه کرده بودند که از سفر غیرضروری به ایران خودداری کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بدون اشاره به بازداشت اتباع کشورهای دیگر در ایران، ادعا می‌کنند که این‌گونه اقدام‌ها ترویج «ایران‌‌هراسی»اند اما سازمان‌های حقوق بشری بارها تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران از افراد دوتابعیتی به عنوان اهرمی برای فشار بر جامعه جهانی و امتیازگیری استفاده می‌کند.

هفته گذشته علی‌اصغر شالبافان، معاون وزیر میراث فرهنگی، خبر داد که در جریان اعتراض‌های اخیر، شمار زیادی از گردشگران خارجی سفر خود به ایران را لغو کردند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024