جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 01.10.2022, 21:27

سیامک و باقر نمازی از زندان آزاد شدند

سخنگوی سازمان ملل تائید کرده است که دو زندانی دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی از ندان آزاد شده‌اند.

سیامک نمازی در تابستان ۱۳۹۴، هنگامی که برای دیدار چند روزه با خانواده‌اش به ایران آمده بود ممنوع‌الخروج، و پس از نزدیک به سه ماه بازجویی در ۲۶ مهر ۱۳۹۴ در فرودگاه امام خمینی و در هنگام خروج از کشور توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد.

او به ۱۰ سال زندان محکوم شد. چندماه بعد باقر نمازی، پدر سیامک هم که برای دیدار با او به ایران آمده بود، بازداشت شد.

وکیل سیامک نمازی، شهروند ایرانی-آمریکایی، شنبه نهم مهر، از اعطای مرخصی «هفت روزه» به موکلش پس از گذراندن حدود هفت سال حبس در زندان اوین خبر داد.

خبرگزاری رویترز به نقل از جرد گنسر، وکیل سیامک نمازی، نوشت که مرخصی موکلش از زندان «قابل تمدید» ذکر شده است.

همزمان، در اظهاراتی جداگانه سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که باقر نمازی، پدر سیامک نمازی، نیز اجازه یافته است تا برای مداوای پزشکی ایران را ترک کند.

پیشتر، وکیل خانواده نمازی، ۱۵ شهریور ماه از وضعیت «وخیم» باقر نمازی، دوتابعیتی گرفتار در ایران و نیاز او به جراحی فوری خبر داده بود.

پول مسدودشده در کره در ازای زندانی‌های دوتابعیتی

هم‌زمان با انتشار خبر آزادی سیامک و باقر نمازی، رسانه شورای‌عالی امنیت ملی خبر داده که آمریکا «در حال پیگیری موضوع آزادی زندانیان خود در ایران و هم‌زمان آزادسازی منابع مسدود شده ارزی کشورمان در کره جنوبی است.»

به نوشته این رسانه، «خبرهای رسیده حاکی است که طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام شده و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است.»

بر این اساس؛ ایران هنوز حساب‌های اعلامی برای انتقال منابع مذکور را بنا بر ملاحظات بانکی نپذیرفته و حساب‌های جدیدی را به این منظور معرفی کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024