پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 30.09.2022, 21:49

ناتو هرگز الحاق سرزمین‌های اوکراین به روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر ناتو اعلام کرد: هرگز سرزمین‌های الحاق شده اوکراین به روسیه را به عنوان بخشی از روسیه به رسمیت نخواهیم شناخت.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، دبیرکل ناتو الحاق ۴ منطقه اوکراین به روسیه را غیرقانونی و غیرمشروع دانست و گفت: این بزرگترین تلاش برای الحاق اجباری قسمتی از خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است، منطقه‌ای تقریبا به اندازه کشور پرتغال توسط روسیه به طور غیرقانونی و با اسلحه از خاک اوکراین تصرف و اشغال شد.

وی افزود: یک رفراندوم جعلی در مسکو برگزار شد و بر خلاف قوانین بین المللی به اوکراین تحمیل شد.

استولتنبرگ با تاکید بر اینکه روسیه برای دومین بار به زور خاک اوکراین را تصرف کرده است، گفت: این جدی‌ترین تشدید تنش از آغاز جنگ تاکنون است.

وی تصمیم الحاق را نشانه ضعف دانست، نه قدرت و افزود: این اعتراف به این است که جنگ طبق برنامه پیش نرفت و پوتین در اهداف استراتژیک خود کاملا شکست خورده است.

استولتنبرگ ادامه داد: هدف پوتین این است که ما را از حمایت از اوکراین باز دارد، اما او موفق نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه حمایت از اوکراین هم برای دفاع از خودشان و هم برای امنیت متحدانشان در ناتو ضروری است، گفت: ما نمی‌خواهیم پوتین پیروز شود زیرا در صورت پیروزی، این پیام به کشورهای مستبد مانند روسیه داده می‌شود که می‌توانند با استفاده از نیروی نظامی به اهداف خود برسند. این همه جهان را با خطر مواجه می‌کند.

لفاظی‌های هسته‌ای پوتین

استولتنبرگ گفت که لفاظی‌های هسته‌ای پوتین خطرناک و بی پروا است و آنها هیچ تغییری در موضع پوتین در قبال موضوع سلاح هسته‌ای نمی‌بینند.

وی تاکید کرد: ما از نزدیک آنچه روسیه انجام می‌دهد را دنبال می‌کنیم. روسیه باید درک کند که هرگز نباید جنگ هسته‌ای انجام شود. اگر آنها از سلاح هسته‌ای استفاده کنند، عواقب جدی برای مسکو خواهد داشت.

عضویت اوکراین در ناتو

استولتنبرگ در مورد درخواست اوکراین برای عضویت در ناتو گفت: اوکراین حق انتخاب مسیر خود و اینکه در چه طرح و پیمان امنیتی عضو شود را دارد.

دبیرکل ناتو تصریح کرد: تنها ۳۰ عضو ناتو می‌توانند درباره عضویت اوکراین تصمیم بگیرند و این عضویت مستلزم رای وحدت رویه است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024